Möt KUKA på Elmia Automation

Möt KUKA på Elmia Automation
AMR:er (självkörande robot plattformar) och robotar är i fokus när KUKA Nordic kommer till Elmia Automation 14–17 maj.
– Vi har en ny generation AMR:er ute på marknaden, säger Micael Amandusson, channel manager på KUKA Nordic.
På Elmia automation samlas robottillverkare, systemintegratörer, leverantörer av komponenter och slutanvändare. Mässan har fått allt större aktualitet. De senaste åren, särskilt efter att pandemin satte fokus på svagheten med långa och krångliga leveranskedjor, har automatiseringen fått ytterligare fart. Inte minst i Sverige, där det blivit ett medel för att kunna hålla kvar produktionen i närområdet. – Den trenden vi märker vi av tydligt, vår försäljning har fått en stark skjuts de senaste åren, säger Micael Amandusson. Ett annat skifte som fick fart under pandemin är online-försäljningen, som ökat behovet av decentraliserade lager samt smart och supereffektiv logistik. I det sammanhanget har självkörande logistikrobotar som fritt navigerar sig fram på egen hand – utan magnetbanor eller liknande – blivit en allt mer efterfrågad produkt. De batteridrivna plattformarna behöver laddas då och då vilket begränsar effektiviteten. Det är något som KUKA tagit fasta på. Företaget har nyligen släpp en ny generation av AMR:er (Autonomous Mobile Robots) och KMR:er (KUKA Mobile Robot – en AMR med en robotarm monterad på plattformen). De nya versionerna är både mer energieffektiva och går att ladda induktivt medan de arbetar, vilket ger en driftstid på upp till 24 timmar om dygnet. – Det gör att du kan klara dig med färre robotar. Ytterligare en industriell trend där KUKA är framgångsrika är digitaliseringen. Företaget har satsat på att ta fram smarta mjukvaror som både ökar effektiviteten och är allt enklare att använda utan avancerade kunskaper i programmering. – På mässan kommer vi att tala om det vi kallar den digitala resan. Exempelvis att du med vår mjukvara KUKA.sim kan simulera en hel automatiseringslina i din laptop, med specifika robotar och annan automationsutrustning som interagerar. Även på eftermarknadssidan har KUKA tänkt digitalt. Det är enkelt att beställa hem reservdelar från KUKA:s webbplats. Dessutom har företaget en strategi för modularitet, där de olika modellerna i så står utsträckning som möjligt delar komponenter – vilket ökar tillgängligheten till reservdelar. Till sin monter på Elmia Automation tar KUKA med sig den kollaborativa roboten, LBR iisy, och den nya KR Fortec som klarar bärlaster upp till 800 kilo. Plus att två lego-robotar i montern ska visa vad de – i kombination med smart mjukvara – klarar av: gemensamt ska de bygga en Lego-modell av en Porsche, i förminskad skala. – Något spännande på temat AI kommer vi också att kunna visa upp, men mer avslöjar vi inte just nu, säger Micael Amandusson.

Carola Andersson

carola.andersson@kuka.com