Omron och Afry visar gemensam lösning

Omron och Afry visar gemensam lösning
Elmia Automation har precis startat och hallen myllrar med besökare. Vi fick en pratstund med Julia Östensson, Field Sales Engineer at Omron Group, och Mathias Jonasson, Project Sales Manager AFRY som står i en delad monter där de demonstrerar sin gemensamma lösning.

Afry är ett svenskt ingenjörs- och konsultföretag som erbjuder tjänster inom flera olika teknik- och industrisektorer med mer än 45 kontor runtom i Sverige. På Elmia Automation delar de monter med Omron, ett företag som specialiserar sig på automation och elektronik. De bägge bolagen visar i montern upp en flexibel lösning som är modulär, integrerad och uppkopplad. Julia Östensson arbetar på Omron Group och berättar mer: 
– Vi på Omron säljer teknologin, hårdvaran, i den här lösningen som vi ser här i montern. Sen har AFRY hjälpt till att få en helhetslösning med tekniken. Det är första gången som våra företag ställer ut i tillsammans, och det är väldigt kul att få göra det här ihop.

Mathias Jonasson, Project Sales Manager på AFRY beskriver att styrkan i det här samarbetet är att ta in kundens behov av både automation samt integration och sätta ihop en helhetslösning skräddarsydd för kundens behov. Mathias utvecklar: 
– Meningen är att kunna bygga och integrera modulära och flexibla lösningar med till exempel cobot, MoMa (Mobile Manipulator), AMR (Autonomous Mobile Robot) mm. I montern visar vi ett axplock av tekniker som modulärt kan byggas ihop till en kundanpassad lösning, tillsammans med AFRYs digitala system som AFRY Integration HUB och AFRY Open Fleet.

 

Bredda bilden och kundbasen

Inför de kommande dagarna på mässan ser både Julia och Mathias fram emot att skapa nya kontakter och affärer. Båda upplever att Automationsmässan är rätt forum för dem att vara i med sin lösning, och de har olika mål som de vill uppnå med sin närvaro. Mathias förklarar vidare: 
– AFRYs mål med mässan är att  visa våra digitala integrations- och Fleet system samt att vi är helhetsleverantör av denna typen av lösningar. Allt från PoC till kompletta produktionsutrustningar.

Julia delar bilden av att mässan är ett bra tillfälle att positionera varumärket och företaget, men ser också ett annat syfte med närvaron för Omrons del. Hon förklarar: 
– För oss på Omron är målet med mässan att visa upp våra produkter och de samarbetspartners som vi har, som i det här fallet AFRY. Sedan ser vi också fram emot att träffa våra befintliga kunder, det ser vi fram emot!