Hur gick det på Elmia Automation 2022 för Schunk?
– Vi gjorde vår bästa mässa i Sverige sett till antalet besökare och leads. Vi lägger mycket tid på förberedelser och hos oss är alla med och bygger mässan – vi gör det som ett team. När startskottet går på tisdagsmorgonen är alla laddade och förväntansfulla vilket jag tror smittar av sig på de som besöker vår monter – vi är engagerade och genuint intresserade av besökarna.
Vad gjorde att ni lyckades så bra?
– Vi visade vårt nya CoLab och hade även premiär för ett nytt koncept i montern med mycket mer teknik och praktiska händelser än tidigare. I vårt CoLab fanns exempelvis uppkopplade robotar och en bearbetningsmaskin från Fanuc i drift. Det drog väldigt mycket folk till montern och bidrog till en hög aktivitet och mycket rörelse. Jag tror att det var en nyckelfaktor i det hela. Under mässdagarna kom det även företag med produkter som de ville testa i vårt CoLab vilket gav flera skarpa leads.
Hur många leads och kontakter har ni bearbetat efter mässan?
– Vi jobbar fortfarande med dem och är inte färdiga än. Totalt hade vi nästan 2 300 registrerade personer i montern och det intressanta här är att det var från 1 000 unika företag. För oss handlar mötena väldigt mycket om varumärkesbyggande och att visa vad Schunk som företag kan erbjuda kunden. Vår förhoppning att skapa en känsla kring varumärket hos besökarna och ibland räcker faktiskt det. Vi kan få positiv respons flera år efter en mässa där kunden säger att vi gjorde ett starkt intryck på dem.
Hur viktigt är det för er att ställa ut på mässor som Elmia Automation?
– Jag kan inte se att det finns något annat alternativ. Affärer görs mellan människor och då måste man mötas någonstans – då är mässan oersättlig. Samtidigt är det viktigt att alla ledande företag ställer ut för att det ska bli intressant för kunderna. Vi har alla ett gemensamt mål och det är att säkerställa produktion i Sverige.