Entreprenad Live viktig för Liebherr - men först kommer Bauma

Entreprenad Live viktig för Liebherr - men först kommer Bauma
För närvarande finslipar bortåt 3 500 utställare strategierna inför vårens Bauma. Världens största och viktigaste mässa för anläggningsmaskiner brukar fyllas med världspremiärer. Det blir därmed något av en garanti för en spännande och omfattande produktkavalkad även på höstens Entreprenad Live i Göteborg 11-13 september.

Att förväntningarna på höstens Entreprenad Live är stora märks bland annat genom ett mycket stort intresse från utställarna redan ett drygt halvår innan portarna slås upp nära Landvetters flygplats.

– Redan nu har 200 utställare bokat monterplats. Det finns bara ett fåtal platser kvar innan vi är helt fullbokade, säger Jörgen Andersson, mässans nya projektledare sedan Elmia tagit över ägandet.

Baumaår med premiärvisning av nya innovationer
En förklaring till det stora intresset är att 2025 är ett Bauma-år, vilket med automatik betyder att leverantörerna premiärvisar mängder med innovationer på den gigantiska Münchenmässan som arrangeras 7-13 april. Med cirka 600 000 besökare och drygt 3 500 utställare utspridda på ett 600 000 kvadratmeter stort mässområde är det inte konstigt att Bauma sedan länge varit den viktigaste samlingspunkten för entreprenadmaskinsbranschen – i varje fall i vår del av världen. Världspremiärerna duggar tätt. Tekniska innovationer, nya tjänster och smarta strategier visas för att därefter spridas vidare till kunniga och engagerade kunder på lokala marknader.

Liebherr - visar ca 70 maskiner på 14 000 kvadratmeter monteryta
I vanlig ordning kommer Liebherr att spela något av första fiol på sin tyska hemmamässa. Det familjeägda företaget hamnade förra året på femte plats på brittiska KHL Groups lista över världens största tillverkare av anläggningsmaskiner. På Bauma räknar företaget med att bland annat visa cirka 70 maskiner på 14 000 kvadratmeter monteryta, vilket motsvarar en yta stor som två fotbollsplaner.

 – Vi började bygga vår huvudmonter vid månadsskiftet oktober-november och planerar för att ta emot runt 100 000 besökare med en bemanning på 1 500 till 2 000 egen personal på plats. Från Sverige kommer bland annat jag själv att vara på plats varje dag som mässan håller öppet, säger Jörg Miethke, ansvarig för koncernens svenska bolag som tagit för sig rejält sedan etableringen i Västerås för drygt tio år sedan.

– Under 2024 såg vi en liten marknadsnedgång i Sverige som fortfarande håller i sig, men 2025 ser ändå okej ut – bland annat ökar vår marknadsandel. Med tanke på den förväntade marknadsutvecklingen och på de nya produkter Liebherr visar på vårens Bauma räknar vi med en stark ökning de närmaste åren. Förhoppningen är att nå en omsättning på drygt en miljard kronor i Sverige, kanske redan 2026.

– I Sverige fortsätter vi att bygga för framtiden. Under de senaste åren har vi vuxit med ungefär 30 personer och söker fortfarande ny arbetskraft. Nuvarande bedömning är att vi behöver ytterligare 10-15 personer, säger Jörg Miethke.

Liebherr visar vätgasdriven hjullastare och självgående enaxlade dumprar
Jörg Miethke betonar att det fortfarande är oklart vad som kommer att visas på Entreprenad Live i Göteborg i höst. Han räknar dock med att visa exempel från de produktgrupper som är av intresse för Sverige och informera om det som ligger i pipeline – där inte minst alternativa drivkällor som elektricitet och på längre sikt även vätgas kommer att spela allt mer framträdande roller, liksom autonoma maskiner och avancerade system för maskinstyrning och maskinkontroll.

Till de mer innovativa produkter som Liebherr presenterar på Bauma hör en vätgasdriven hjullastare och självgående enaxlade dumprar.

S1 Vision är en självnivellerande dumperserie som balanserar på sin enda axel och med enbart två hjul bokstavligt talat vänder på en femöring och ska kunna skalas upp i storlekarna. Företaget förutser att de ska göras för laster på mellan 220 kg och 131 ton, vilket gör lösningen användbar i alla möjliga olika miljöer, från trädgårdar till gruvor.

– På Bauma kommer vi också att demonstrera en teknik som möjliggör förarlösa hjullastare. Tekniken är långt framme, men ytterligare fälttester kommer att genomföras efter mässan.

En tanke är att tekniken bland annat kan bli efterfrågad i samband med monotona, repetitiva arbeten och arbete i farliga miljöer.

L 566 H är en vätgasdriven större hjullastare där den prototyp som visas på Bauma därefter ska placeras hos den tyska entreprenadjätten Strabag för en tvåårig testperiod.

– Av de produkter som hunnit längre i utvecklingen och som visas på Bauma räknar jag med att två kompakta hjulgrävare på nio respektive elva ton kommer att vara av stort intresse för Sverige. De är stabila med bra lyfthöjd och hög lyftkapacitet. Förmodligen kommer vi att lansera de här hjulgrävarna på våren eller försommaren 2026.

För Sverige torde även RE 25 M, en 25 tons järnvägsmaskin vara intressant med sin storlek och en helt nyutvecklad undervagn som efter hand ska implementeras även i de mindre modellerna.

 – Den har hög lyftkapacitet och en svängradie på enbart 1,57 meter, vilket gör att den kan användas på dubbelspår. Tack vare dubbelhytten finns plats för två personer, exempelvis för en vakt på mark. Modellen beräknas klar för leverans tidigast 2026.

Sjätte generationen teleskoplastare
På teleskoplastarsidan kommer nu den sjätte generationen i serien med lastkapacitet upp till 4,2 ton. Ökad lastkapacitet med upp till nio procent och vässad förarmiljö med bättre sikt, förbättrad maskinkontroll och nya lösningar för bland annat reglage utlovas. Företaget kliver nu också in i segmentet åtta meters räckvidd med en modell som ska klara lyft på som mest 4,8 ton.

– Modellen kan bland annat tilltala kunder inom lantbruk och recycling. Även här har stort fokus legat på komfort och säkerhet.

– På Bauma visar vi också en uppdaterad version av vår största bandschaktare, 76-tonnaren PR 776. Det är den åttonde generationen av modellen som bland annat utrustas med mer avancerade system för maskinkontroll. Det kommer att effektivisera arbetet genom bland annat snabba och enkla inställningar av schaktbladet beroende på om det handlar om inträngning i massorna, massförflyttning eller bladets frigörande av massor i slutet av arbetscykeln. Den kan också utrustas för fjärrstyrning.

Det finns fem maskiner i den storleken i Sverige. Jörg Miethke har gott hopp om att den nya uppgraderade modellen ska locka än fler.

– R 930 Tunnel är en grävare speciellt framtagen för arbete under jord. Den ersätter en något mindre modell och har bland annat hårdtestats på Västlänken i Göteborg i ett och ett halvt år under utvecklingsarbetet.

– Vad vi kommer att ta med oss till Entreprenad Live är fortfarande oklart. Säkert är att det blir ett axplock av vårt produktprogram. Exempelvis är intresset för L 507 E, en batterielektrisk hjullastare, stort. Den finns redan ute i fem exemplar i Sverige och feedbacken har varit extremt positiv. Vi kommer också att presentera vad vi kan erbjuda på eftermarknadssidan som är högt prioriterad för oss. Bland annat satsar vi hårt på service.

S1 Vision är en självnivellerande och självgående dumper som ska kunna skalas upp i storlekar mad kapacitet att lasta upp till drygt 130 ton.

Förarlösa hjullastare är ett av huvudnumren, i ett fall vätgasdriven.

Tunnelmaskin, delvis utvecklad i Sverige.

Liebherrs största bandschaktare har uppgraderats med bland annat avancerad maskinstyrning. Vid behov kan den även fjärrmanövreras.

En 25 tons järnvägsmaskin med dubbelhytt.

Teleskoplastare med upp till 4,2 tons lyftkraft kommer i en ny serie. Samtidigt lanseras en ny maskin med åtta meters räckvidd som ska klara lyft på upp till 4,8 ton.