”Hundervisning – ett lustfyllt lärande”

”Hundervisning – ett lustfyllt lärande”
Hur fungerar det att jobba med hund inom förskola och skola? Vilka möjligheter och utmaningar finns och hur utbildar man sig till pedagoghundsförare? Det berättar Cecilia Åkesson mer om på Elmia Hund.

Cecilia Åkesson är speciallärare och pedagoghundsförare på Vegalyckans F-3-skola i Lund. Hon har arbetat med pedagoghund i förskola och skola sedan 2014 och har hunnit skaffa sig mycket erfarenhet. Det kommer hon att dela med sig av under föredraget ”Hundervisning – ett lustfyllt lärande”.

Hunden har många roller

- En pedagoghund arbetar alltid tillsammans med sin förare, då de är utbildade som ett team, berättar Cecilia Åkesson. Pedagoghunden har många olika roller. Den kan vara både en kollega, en elev, material till läraren eller material till eleven och innehållet på lektionen.

- Det blev väldigt tydligt när vi gjorde en empirisk studie på min skola, fortsätter hon. Där är pedagoghunden en extra anpassning eller ett redskap i åtgärdsprogram hos elever. Den hjälper mig som lärare att få eleverna till ett mer lustfyllt lärande. Genom hundens aktivitet och närvaro formar vi lektioner utifrån vad eleven behöver mer av. Pedagoghunden är en del av elevens utveckling och lärande genom att den hjälper till med kunskapsinhämtning, motivation, vilja/ork, koncentration, samarbete, empati, välmående och har en lugnande effekt. Hunden kan verkligen hjälpa elever att nå högre måluppfyllelse.

Från projekt till ordinarie verksamhet

På sitt föredrag kommer Cecilia Åkesson att prata om resan från projekt till ordinarie verksamhet på den skola hon jobbar, vilken nu alltså är beslutad och godkänd på kommunnivå.

- Jag vill visa och förklara för skolpersonal, skolledningar, kommunpolitiker och föräldrar hur hunden är och kan vara en stor resurs i förskola och skola och hur man ska våga implementera skol- eller pedagoghund i verksamheten.

Med sig på föreläsningen har Cecilia Åkesson sin rektor Jeanette Willby, som kommer att prata utifrån ledningens perspektiv.

- Jag kommer att berätta om hur vi arbetar i praktiken och vilka belägg vi har rent vetenskapligt, säger hon. Jeanette kommer att prata om hur en skolledare tänker om hund i verksamheten. Att som ledning våga göra saker utanför boxen är en viktig faktor. 

- Det som fortfarande kan vara en bromskloss hos många är allergifrågan, men också lokalsituationen, fortsätter Cecilia. Även om det nu börjar komma lite forskning och studier, så finns det fortfarande inte heller så mycket vetenskapligt som skolorna kan luta sig mot och ett måste i skolvärlden är att vi ska kunna hitta stöd för det vi gör i forskning och vetenskap.

En av Sveriges första pedagoghundsförare

- Jag var en av de första i Sverige som gick pedagoghundsutbildningen, berättar Cecilia Åkesson. Jag utbildade mina två tidigare hundar genom dåvarande Svenska Pedagoghundsinstitutet, som numera heter Pedagoghund Sverige, och var klar 2014. Men det var absolut inte självklart att jobba med hund i skolvärlden då. Nyfikenheten fanns, men många var skeptiska och hittade hinder, framför allt kopplade till allergi. Under några år jobbade jag i olika projekt på skolor och förskolor, men 2018 anställdes jag på Vegalyckan i Lund med arbetsuppgifter att använda hund som pedagogiskt redskap. Där jobbar jag än i dag och har fortsatt att utveckla arbetet.

Spretig utbildningssituation

Hundar som jobbar i skolans värld kan ha många olika namn; bokhund, reading dog, skolhund, pedagoghund, fadderhund och pedagogisk tjänstehund.
- Men begreppet pedagoghund är varumärkesskyddat och för att få gå en pedagoghundsutbildning måste du ha någon form av lärarutbildning i botten, säger Cecilia.

Det finns idag många utbildare och utbildningar med olika krav och olika namn för skolhund. Det ställer till det för arbetsgivare, då det inte finns någon tydlig likriktning. Eftersom man blir examinerad med olika namn är det också svårt att säga hur många hundar det finns som jobbar inom förskola och skola idag.

- Det hade varit önskvärt om det funnits en paraplyorganisation med en tydlig bild och krav på vad som gäller vid utbildning och vad som förväntas av ekipagen när de är klara. Det hade höjt kvalitén på vårt yrke, avslutar Cecilia Åkesson.