Vår hållbarhetsstrategi

På Elmia är vi engagerade i att göra hållbarhet till en integrerad del av vår organisation. Vår hållbarhetsstrategi omfattar hela vår verksamhet och hjälper oss att nå vår vision.

Vår strategi för att integrera hållbarhet i vår verksamhet sammanfattas utifrån följande delar: 

Relevans och betydelse

Vi prioriterar våra insatser och åtgärder genom att utvärdera dess relevans och betydelse - för att fokusera på det som är mest viktigt, både för oss och våra intressenter.

Påverkningsbedömning

Vi förstår vår påverkan på miljö, ekonomi och människor - samt ekonomiska risker och möjligheter som påverkar oss. Bedömningen av vår påverkan hjälper oss att identifiera de områden vi ska fokusera på.

Intressentengagemang

Vi har en aktiv dialog med våra intressenter för att säkerställa att våra beslut är välgrundade och tar hänsyn till deras intressen. 

Kommunikation

Vi kommunicerar internt och externt för att berätta om våra hållbarhetsinitiativ. Vi berättar om både framsteg och lärdomar för att inspirera, lära, dela erfaranheter och lyssna in omvärlden. 

Omsorgsplikt (Due Diligence)

Vi ställer krav på våra partners när det gäller hållbarhet. Det gör vi genom att analysera och utvärdera om de uppfyller våra krav på att vara miljövänliga, socialt ansvarsfulla och ekonomiskt hållbara. 

Hållbar affärsutveckling

Vi integrerar och anpassar vår affärsverksamhet för att maximera vårt bidrag till hållbar utveckling - och för att vara en ansvarstagande och hållbar ledare inom vår bransch.

Hållbarhetsrapportering

Vi rapporterar våra framsteg och resultat inom hållbarhetsområdet. Genom våra rapporter ger vi insyn i vårt arbete och tar ansvar inför våra intressenter.

Vår värdegrund genomsyras av hållbarhet och vägleder oss i allt vi gör. Värdegrunden vila på fyra begrepp; tillit, engagemang, affärsmässighet och innovation. 

Läs mer om vår värdegrund