Klimator har i över 30 år varit en drivande kraft inom teknologisk utveckling för vägunderhåll, med fokus på säkra vintervägar och smart användning av resurser. Deras erbjudande delas in i två huvudaffärer: det största som fokuserar på väglagsdata för saltning och plogning för väghållning, och ett växande område med väglagsdata för fordonsindustrin. Emil Danielsson beskriver hur företagets automatiserade lösningar har hjälpt både kommuner och privata aktörer att ta bättre och snabbare beslut och samtidigt minska miljöpåverkan och spara pengar.
– "Vi har skapat system som kan integreras direkt med våra kunders befintliga teknik. De får tillgång till detaljerad data om specifika vägsträckor och kan anpassa sina insatser därefter," säger Emil. "Med hjälp av automatisering optimerar vi resursanvändningen och ger våra kunder en enkel och effektiv hantering.", fortsätter han.
Klimators digitala analysverktyg och AI-lösningar bygger på noggranna prognoser som går längre än de traditionella väderleksrapporterna. Denna precision ger konkreta effekter, och Emil lyfter fram några av de viktigaste fördelarna med Klimators lösningar:
Det finns ett växande intresse från politiker och kommuner runt om i Europa som har förstått kraften och fördelarna med att automatisera manuella rutiner. Göteborgs stad, är ett tydligt exempel som första stad i Europa. De har investerat i ett hypermodernt system som använder många olika datakällor för att fatta bättre beslut, följa pågående insatser och utvärdera resultat. Här levererar Klimator sin del i helheten och Emil ser ett tydligt skifte på marknaden, som allt mer engagerade i att stärka vägarnas säkerhet och hållbarhet.
– "Vi märker att fler kommuner intresserar sig för våra lösningar och långsiktiga strategi," säger Emil. "De ser värdet i vår teknik för att använda data som underlag för att fatta bättre beslut och utvärdera olika typer av insatser.
Under mässan kommer Klimator att arrangera konferensen ”Vart är vintern på väg?”. Det blir en inspirerande dag med vintervägen i fokus där olika exempel från olika länder kommer att belysa både möjligheter och utmaningar med ett alltmer uppkopplats samhälle. En rad olika innovationer och projekt kommer att dela ny kunskap som bygger på automatisering av vinterunderhåll med ruttoptimering, AI-styrda spridare, uppkopplade bilar och mycket mer.
– "Det är tredje gången vi arrangerar ”Vart är vintern på väg?” som varje år samlar personer som har just vinterväg och underhåll som fokus. Det saknas en naturlig mötesplats i Sverige för kunskapsutbyte och det är väldigt inspirerande att få göra detta tillsammans med Elmia och mässan På Väg.”, förklarar Emil
Klimatförändringarna leder till mer varierande väder, med både extrema kyla och snabba temperaturväxlingar, vilket kräver mer flexibla och anpassningsbara metoder för vintervägunderhåll.
Ökade hållbarhetskrav gör att traditionell saltning ifrågasätts på grund av dess negativa miljöeffekter. Att använda mindre salt i kombination med alternativa metoder, blir allt mer efterfrågade.
Att använda ny teknologi där sensorer och dataanalys optimerar vintervägunderhållet genom att förutsäga väder och anpassa insatserna i realtid. Detta sparar resurser och minskar miljöpåverkan, samtidigt som vägarna hålls säkra.
Som mötesplats erbjuder Elmia På Väg 2025 ett unikt tillfälle för deltagarna att ta del av branschens senaste innovationer, få inspiration och diskutera praktiska tillämpningar inom vinterväghållning. Emil betonar mässans betydelse som en plats där aktörer från hela landet kan mötas, lära och utvecklas tillsammans.
– "Vi vill bidra till att Elmia och mässan På Väg blir en av de viktigaste plattformarna för att dela kunskap viktig för branschen med syfte att skapa ett hållbarare vinterunderhåll. Genom möten, dela erfarenheter, hitta nya lösningar på svåra problem skapar vi också en attraktiv och innovativ miljö. Ett möte mellan ny teknik, människor och praktisk verklighet” avslutar Emil.
Elmia På Väg 2025 äger rum den 4–5 mars och välkomnar alla inom väg och infrastruktur att ta del av det senaste inom vägsäkerhet.