SVBRF firar 20 år och fortsätter kämpa för säkrare vägar

SVBRF firar 20 år och fortsätter kämpa för säkrare vägar
Svenska väg- och broräckesföreningen (SVBRF) firar 20 år och fortsätter att kämpa för att förbättra säkerheten på Sveriges vägar och broar. Jonas Skyllberg, ordförande i föreningen, betonar vikten av att åtgärda det eftersatta underhållet av vägräcken och belyser också branschens roll i Trafikverkets arbete med att minska sitt klimatavtryck. I en intervju berättar han om föreningens arbete, de största säkerhetsutmaningarna och vikten av att samlas på mässan På Väg 4-5 mars 2025 på Elmia.

SVBRF är en förening som samlar aktörer inom väg- och broinfrastruktur och arbetar för att säkerställa att väg- och broräcken håller rätt säkerhetsstandard. Föreningen firar 20 år och har genom åren haft en viktig roll i att driva säkerhetsfrågor och utbildning inom branschen.

– "Det känns fantastiskt att SVBRF har fått möjlighet att vara med och utveckla branschen under de här 20 åren. Det har verkligen skett mycket på säkerhetsfronten, men det finns fortfarande stora utmaningar som vi arbetar för att lösa.", säger Jonas Skyllberg.

En av de största utmaningarna, enligt Skyllberg, är det eftersatta underhållet av vägräcken. Många äldre räcken har varit undermåliga i flera decennier, vilket innebär en stor säkerhetsrisk för trafikanter.

– "Det finns fortfarande vägräcken från både 50- och 60-talet som inte håller måttet. Det är en fråga om liv och död. Vi ser olyckor där dessa gamla räcken inte gör sitt jobb och vi vet att det måste göras något åt det. Vägräcken måste bytas ut och moderniseras för att kunna skydda på rätt sätt.", fortsätter Jonas.

En annan viktig aspekt som han lyfter fram är behovet av att minska anläggningsbranschens klimatavtryck. SVBRF deltar aktivt i arbetet med att få fram pålitliga kalkyler för miljöpåverkan från vägskyddsanordningar.

– "Det är också viktigt att vi minskar vårt klimatavtryck. Det är inte bara säkerheten som måste förbättras, utan vi måste också tänka på hur vi kan göra arbetet mer miljövänligt. Det kan handla om att använda mer lokalt material och klimatsmarta metoder för att minska den negativa påverkan på miljön.".

Skyllberg betonar också en annan viktig utveckling i branschen - att moderna fordon har blivit mycket tyngre, vilket innebär att många äldre broräcken inte är tillräckligt starka för att stå emot belastningen.

– "Fordon idag har en annan design och har blivit mycket tyngre, och många räcken är inte anpassade för vare sig den ökade vikten eller storleken. Det innebär att vi måste uppgradera och byta ut många av de äldre räckena så att de klarar av moderna fordon."

För att fortsätta utveckla säkerheten på svenska vägar och broar anser Skyllberg att det är avgörande att aktörer inom branschen samlas och diskuterar gemensamma utmaningar. Ett utmärkt tillfälle för detta är på mässan På Väg på Elmia, där SVBRF tillsammans med medlemsföretagen kommer att vara en viktig utställare.

– "Mässan På Väg på Elmia är en fantastisk möjlighet att träffa medlemmar, leverantörer och myndigheter. För oss är det viktigt att få ses i verkligheten på mässgolvet. Många av våra medlemsföretag kommer att vara där och vi ser fram emot att diskutera hur vi tillsammans kan förbättra vägskyddsanordningar för ökad i Sverige”, fortsätter Jonas.

Han understryker också att föreningens goda relationer med myndigheter har varit en viktig del i arbetet med att förbättra kunskapen om vägskyddsanordningar och skapa en säkrade trafikmiljö.

– "Vi har bra kontakt med myndigheter, vilket gör att vi kan driva våra frågor framåt på ett effektivt sätt. Myndigheterna är viktiga samarbetspartners när det gäller att säkerställa att räckesfrågor tas på allvar och att rätt åtgärder vidtas."

Sammanfattningsvis ser SVBRF en stor potential i att fortsätta utveckla vägskyddsanordningar i Sverige, både när det gäller säkerhet och hållbarhet. Förebyggande arbete genom utbildning, bättre materialval och stärkta samarbeten är några av de vägar som SVBRF tror på för att möta de framtida utmaningarna.

– "Det är inte bara en fråga om att uppgradera gamla vägräcken, det handlar också om att bygga en säkrare och mer hållbar infrastruktur för framtiden."

SVBRF ser fram emot att vara utställare på På Väg 2025, där föreningen kan bidra till den viktiga dialogen lyfta fram lösningar för att förbättra säkerheten på svenska vägar. Mässan är en viktig samlingspunkt för branschen där aktörer från hela Sverige kan samlas för att hitta gemensamma lösningar och skapa en säkrare trafikmiljö.

– "Mässan är ett utmärkt tillfälle för oss att möta både gamla och nya aktörer, och vi ser verkligen fram emot att vara på plats och diskutera de frågor som är så viktiga för vägsäkerheten.", avslutar Skyllberg.

Jonas Skyllberg, ordförande i föreningen SVBRF.

 

Exempel på räcken som monteras längs nybyggd motorväg. Kontinuerligt både mitt och sida.  

 

Tester i Skyltfondens forskningsprojekt, denna gång på VTIs testområde för vägräcken.

 

Toppbilden i artikeln visar SVBRF i full färd med att utföra tester på en nybyggd vägbank på E18 som en del av ett forskningsprojekt finansierat av Skyltfonden.