Dags att förnya regelverket för öppningsbara vägräcken

Dags att förnya regelverket för öppningsbara vägräcken
Kaoset på E22 förra vintern när blåljuspersonal tvingades kapa hål i vägräcken får inte upprepas. SVBRF höjer rösten för fler öppningsbara räckessektioner längs vägarna.

– Räddningstjänsten kontaktade oss och berättade hur de fått stå längs vägen med vinkelslip och kapa hål som sedan tog lång tid att laga. Hur kan vi lösa det här på ett bättre sätt? Det var så det började, berättar Göran Fredriksson, företrädare för branschorganisationen Svenska Väg- och Broräckesföreningen, SVBRF.

Vill förändra Trafikverkets regelverk

Under den pågående mässan på Elmia i Jönköping, På Väg 2025, har SVBRF samlat ihop flera företag som på en gemensam demoyta visar upp sina lösningar för öppningsbara räckessektioner.

– För det finns lösningar. Det som saknas är kravet på att projektera in dem. Därför vill vi slå ett slag för att få Trafikverket att skriva in anvisningar för öppningsbara räckessektioner i regelverket, säger Göran Fredriksson.

– Det kostar givetvis lite mer att lägga in, men skillnaden i kostnad per kilometer blir ändå marginell. Det är inte rimligt att trafikanter kan bli stående många timmar, ibland närmare ett dygn, när en störning inträffar på exempelvis en 2+1 väg.

Hitta standard för givet maxavstånd

Öppningsbara räckessektioner förekommer redan idag, men inte i den utsträckning som behövs, menar Göran.

– Jag tror att det är vanligare i andra länder och kanske av andra skäl, som att man vill ha möjlighet att leda över trafiken vid underhållsarbete.

Man skulle behöva ha råd och anvisningar i Trafikverkets regelverk för ett givet maxavstånd mellan öppningsbara sektioner.

– Ja, här behöver man titta på vad som kan vara rimligt utifrån trafiksituation och typ av väg. Gissningsvis skulle det kunna vara rimligt med var 500:e meter på känsliga sträckor, säger Göran.

Under mässan visas öppningsbara räckeslösningar från Nordic Road Safety, Gunnar Prefab, Deltabloc, Saferoad och Blue Systems tillsammans med SVBRF.

 

Bildtext:

Göran Fredriksson, SVBRF, och Johan Kruse, Nordic Road Safety, visar ett exempel på öppningsbar räckessektion.