– Vi är framför allt här för att marknadsföra oss och visa upp Terranor. Trots att vi är så pass nya ändå är vi näst störst på drift och underhåll av vägarna idag, säger Per Sjöblom, Sverigechef Terranor.
På bara fyra år har Terranor gått från att ha varit en del av NCC:s affärsområde drift och underhåll till att stå på egna ben, med en omsättning som gått från 900 miljoner till 1,8 miljarder.
– Vi jobbar med Trafikverket och flera stora kommuner som kunder och vårt mål är att bli bäst på drift och underhåll. Att vi hittat bra processer och duktigt folk som vill växa tillsammans med oss har möjliggjort den här tillväxten, säger Per Sjöblom.
Säkra vägar. Drift och underhåll både sommar och vinter är kärnan i Terranors verksamhet. För första gången ställer man ut på Elmiamässan På Väg.
Personalen är nyckeln, menar han.
– Vi lägger mycket tid på nöjda medarbetare. Gemenskap är ett av våra värdeord och det är också en viktig anledning till att vi ville vara med på den här mässan, så att vi förhoppningsvis kan hitta ännu fler unga talanger som vill jobba med oss, säger Per.
Den andra självklara nyckeln för Terranor är att leverera enligt kontraktskrav, det vill säga att leverera kvalitet till kund och lönsamhet i slutändan.
– Vi ska säkerställa att det går att transportera sig på vägnätet på ett trafiksäkert sätt. Det är vår uppgift, förklarar Per.
Att behoven på det svenska vägnätet är stora är ingen hemlighet.
– Trafikverket har som mål att komma i kapp med det eftersatta underhållet till 2037 och till det har man de närmaste åren fått en förstärkt budget som i sin tur skapar möjligheter för oss att göra vårt jobb, säger Per Sjöblom.
Terranor har cirka 300 anställda idag och finns representerade med 27 kontor runt om i Sverige med bemanning dygnet runt och året om. Man har också tre svenska dotterbolag; Terranor Infra, som jobbar med mark och anläggning; Terranor Signa, som jobbar med trafiksäkerhet samt Terranor Norvia med fokus på åkeritjänster och stark inriktning på vinterunderhåll.