Duroc Machine Tools stärker sitt varumärke på mässan

Duroc Machine Tools stärker sitt varumärke på mässan
Elmia Verktygsmaskiner är den kompletta produktionstekniska mässan med verktygsmaskiner i drift tillsammans med verktyg och mätteknik. Bland utställarna finns etablerade Duroc Machine Tool, ett internationellt företag med stark regional förankring. Vi fick en pratstund med Mikael Högberg, managing director, som berättade om sina förhoppningar inför mässan. 

Duroc Machine Tool har en lång historia av att leverera maskinverktyg och tjänster till tillverkningsindustrin. Företaget har funnits under olika namn och konstellationer sedan 1940-talet, men i sitt nuvarande varumärke de senaste 15 åren. De erbjuder ett brett sortiment av CNC maskiner såsom svarvar och fräsmaskiner, tillsammans med verktyg, supporttjänster, underhåll och utbildning.

 

Trygga affärer i fokus

Mikael Högberg är managing director, och är på plats i företags monter under Elmia Verktygsmaskiner. Han berättar: 
– Duroc Machine Tool är ett företag med gamla anor som idag är en del av Duroc-koncernen, Duroc Machine Tool finns närvarande i flera länder i Norden och Baltikum. Det jag upplever är unikt för oss på Duroc är vårt kundfokus, flexibilitet och kunskap. Vi drivs av viljan att kunna hjälpa våra kunder, vilket är väldigt motiverande. Vi vet att det är en stor satsning att investera i en verktygsmaskin, och vi vill alltid se till att kunderna får all den hjälp de behöver för att komma i gång med sin produktion så snabbt som möjligt. Kunderna vet att vi inte släpper dem förrän allting funkar som det ska, och det vet vi är värdefullt.

 

Etablering av varumärke

Inför årets Elmia Verktygsmaskiner har Duroc omarbetat både sitt visuella uttryck i montern, men också varumärkets innehåll. Företaget har satsat stort på ett grafiskt sammanhållet mässdeltagande med färger och symboler som återfinns i deras övriga kommunikation. Något som Mikael Högberg menar är en strategisk satsning som de ser ger resultat i deras marknadsföring. Mikael utvecklar: 
– Vi har inför mässan paketerat våra budskap och manér på ett mer sammanhållet sätt, nerkokat i tre budskap: Trygga affärer, alltid i lager och know-how. Det speglar det vi som företag står för och som vi vet att kunderna uppskattar med oss. Vi är med kunden hela vägen, vilket vi vet är väldigt uppskattat. Ett av målen med mässan är att bygga varumärket, så den här mässan har vi utökat monterytan en del och har med fler av våra high-endmaskiner. Vi ser fram emot fyra dagar med många nya kontakter!

Bildtext: På bilden ses Christian Royal, Group marketing manager, och Mikael Högberg, Managing Director Duroc Machine Tools i montern.