– Ett enkelt och rakt svar är att det gick bra på mässan. Det var väldigt mycket folk i vår monter redan första dagen och därefter var det ett jämnt flöde alla fyra dagar. Besökarna var allra mest intresserade av den fiberlaser som vi hade tagit med oss och vi sålde dessutom en på plats. Det är verkligen ett kvitto på att mässan blev bra och att det är högst relevanta besökare på plats.
– Kunden som köpte fiberlasern hade vi inte haft kontakt med tidigare. De hade åkt från Örebro till Elmia just för att de var ute efter en fiberlaser och siktet var inställt på en investering. De berättade för oss att vi gav ett väldigt bra intryck och skrev under på plats – direkt efter mässan gick lasern till Örebro. Vi blir så klart extra stolta när vi får höra från våra kunder att de fått ett stort förtroende för oss. Vi vet att vi är duktiga på de maskiner som vi säljer, men att få höra det av en kund är alltid extra kul.
– Vi hade en jättebra period efter Elmia Plåt och vi sålde faktiskt en laser till efter mässan. Vi hade även andra fabrikat på plats, bland annat en stansmaskin från Geka och en horisontalbock från Stierli, som väldigt många var intresserade av och även där sålde vi ett par stycken. Jag kände att det fanns en större investeringsvilja under den här mässan än tidigare år. Det kan ju vara så att många avvaktade med sina investeringar under coronaåren för att vänta in mässorna där de kan klämma och känna på maskinerna. Vissa kunder väljer faktiskt att vänta till mässorna för att där ta det slutliga beslutet. Det är också så som vi jobbar, med personliga kontakter och relationer, vilket är precis vad en mässa handlar om.
– Det är jätteviktigt för oss och vi vill gärna ha en personlig kontakt med våra kunder. Dels för att underhålla de kunder som vi redan har, dels för att knyta nya kontakter. Att helt enkelt få presentera oss som företag. Sedan var det inte bara de maskiner vi ställde ut som vi sålde utan besökarna frågade även efter vårt övriga sortiment. Vi träffade både nya och gamla kunder som var intresserade av våra andra leverantörer och maskiner. Det visar hur bra det är att samlas på ett och samma ställe för att träffa många kunder under en kort och intensiv period.
– Med tanke på hur det gick på den här mässan kan vi ju inte tacka nej.
Foto: Belano Maskin AB