Succé för Amada Scandinavia på Elmia Plåt – Demo-maskinen såld redan första dagen

Succé för Amada Scandinavia på Elmia Plåt – Demo-maskinen såld redan första dagen
I Amada Scandinavias monter sitter redan en lapp med ”såld” på demo-maskinen. Den blev tingad redan första dagen på Elmia Plåtmässa, och företaget har sålt fler efter det. Daniel Ljung är säljare på Amada Scandinavia AB, och är hittills väldigt nöjd med både besökstrycket och affärerna.

Amada är från början en japansk tillverkare av metallbearbetningsmaskiner och utrustning, som grundades redan 1946. De tillverkar avancerade maskiner och utrustning för metallbearbetning och är en ledande aktör inom sitt område globalt. Daniel Ljung är nytillträdd säljare på Amada Scandinavia AB, och utgår ifrån Örebro. Han berättar mer om vad företaget erbjuder på Elmia Plåt i år:

– Vi har i vårt erbjudande kantpressar, laserskärningsmaskiner, bandsågar, stansmaskiner och automatiserade lösningar för industrin. I år har vi med vår storsäljande maskin i montern, som faktiskt redan är såld! Vi på Amada är i framkant med just den här typen av maskin, och har utvecklat den till perfektion. Den är väldigt underhållsfri och växlar verktygen själv, vilket gör att det blir kortare ställtider och mer effektivt arbete i produktionen än att göra det manuellt.

Många nya kontakter efter mässan

Under mässan har säljteamet fått in många nya kontakter i leads-appen. Företagets ambition är att träffa både befintliga kunder och att knyta kontakter med de som ännu inte har Amadas maskiner idag.

– Vi är jättenöjda med besökstrycket, det har varit högt flöde i montern hela tiden. Vi sålde en maskin på mässans första dag och en igår, så vi är väldigt nöjda med hur det gått såhär långt. 

Men det finns också ett annat mål med deltagandet på Elmia Plåt. Daniel utvecklar:

– Målet med mässan i år är att vi vill bjuda in besökarna till Amadas Öppet hus i juni. Eftersom vi tyvärr inte kan ta med alla maskiner hit till Elmia Plåt, så vill vi visa våra demomaskiner i vår nya maskinhall i en mer komplett upplevelse. Därför vill vi under mässan knyta kontakter med alla som har behov av våra maskiner; från de små enmansbolagen till de stora drakarna.

Undvika sårbarhet – behåller produktionen själva

Daniel menar att han under mässan sett en trend bland besökarna, att det efter pandemin finns en ökad medvetenhet om sårbarheten i leveranskedjan.

– Jag upplever att det är en trend att många av de större bolagen efter pandemin är mer måna om att hålla mer av produktionen i egen regi, för att undvika den sårbarheten som uppstod under corona. Då är vi en pålitlig leverantör av högkvalitativa maskiner och effektiva lösningar för att kunna tillgodose det behovet för företagen.

Läs mer om Amada Scandinavias öppna hus här: https://www.amada.eu/se-se/nyheter/aktiviteter/events-archive/amada-scandinavia-oeppet-hus/

Bildtext: Daniel Ljung är nytillträdd säljare på Amada Scandinavia och arbetar i montern på Elmia Plåt.