Hur gick det för er på Elmia Svets och Fogningsteknik 2022?
– Vi satsade på en mycket större monter i år och hade med oss fler maskiner än tidigare. Det var helt nytt för oss men föll mycket bra ut. Det fanns ett stort intresse i montern och vi fick fler leads och kontakter än vad vi har fått tidigare år. Det hjälpte också att vi hade en attraktiv och bra placering, samt att vi satsade mer på vår marknadsföring – allt var med lite mer hjärta i år.
Blev det många leads från mässan?
– Det som stack ut i år var antalet leads som vi fick, de var både många och bra. En stor del av dem var till den revolutionerande och handhållna lasersvetsen som var lite av Star of the show i montern och de håller vi nu på att bearbeta. Men vi fick även leads från våra andra segment som laserskärning och lasermärkning.
Hur viktigt är det för er att träffa nya kontakter på mässan?
– Det är viktigt, inte minst för min egen del. Jag fick möjlighet att träffa både branschfolk och journalister och kunde därmed skapa lite surr kring företag genom att synas i olika tidningar. Här hjälpte det så klart att vi hade en ny produkt att lansera. Vi gjorde det mesta – bjöd in utvalda kunder, skrev pressmeddelanden och skickade ut mejl.
Hur viktig är Elmia Svets och Fogningsteknik för er?
– Vi gör väldigt sällan mässor och i regel är det bara Elmia Svets och Fogningsteknik som vi är med på. Därför blir det att vi satsar på den vartannat år och den här gången mer än tidigare. Primärt är det ju så klart för att få leads och att sälja våra produkter, sekundärt är det för att skapa kännedom kring vårt varumärke och därmed indirekt få affärer.
Bildtext 1: Micke Bergman och Tim Smith från Laser Machining bredvid nya Light Weld från IPG Photonics under Elmia Svets och Fogningsteknik 2022.
Bildtext 2: Niklas Larsson, marknadsansvarig på Laser Machining.