Högt tryck i montern när Abicor Binzel presenterar både nya tekniker och lösningar i världsklass

Högt tryck i montern när Abicor Binzel presenterar både nya tekniker och lösningar i världsklass
3-4 månaders jobb koncentrerat till en vecka. Så beskriver Lars Ogrelius, distriktsansvarig säljare på Abicor Binzel, arbetsinsatsen i montern Elmia Svets och Fogningsteknik. Inte undra på att det är högt tryck i montern när företaget presenterar både nya tekniker och lösningar i världsklass.

Abicor Binzel är en ledande tillverkare av svets- och skärutrustning som har ett starkt fokus på innovation, kvalitet och kundservice. Företaget grundades i Tyskland i mitten av 40-talet och finns idag med producerande fabriker på alla världens kontinenter. Deras produkter och lösningar används världen över för att förbättra effektiviteten och kvaliteten i svetsprocesser, och de är ett av världens största tillverkande företag av specifik produkt.

 

Mässan är en del av strategin

På plats i montern på Elmia finns Lars Ogrelius, distriktsansvarig säljare på företagets svenska bolag.  Han är en van utställare på Elmia Svets och Fogningsteknik då mässan är en del av deras strategiska lanseringsarbete av nya produkter. Han förklarar vidare:

– Vi brukar synka vårt deltagande på Elmia Svets och Fogningsteknik med Schweissen und Schneiden i Essen, Tyskland, då det är där vårt moderbolag presenterar företagets nyheter. I år visar vi bland annat upp maskiner, robotprodukter och en laserkamera för fogsökning här på mässan i Jönköping.

 

”Sätta ett öga på en robot”

Just laserkameran menar Lars är ett steg i den riktningen som företaget tar, att kunna leverera hela lösningar med integrerade system till kunden. Han utvecklar vidare:

– Laserkameran är, enkelt uttryckt, att sätta ett öga på en robot. I det här fallet letar kameran på roboten reda på fogen och följer den, och tar ett beslut om vart den ska svetsa. Då har den möjlighet att korrigera insatsen, i stället för att blint följa angivna koordinater. Vi på Abicor Binzel vill bli en leverantör av hela utrustningen, med system och svetsmaskiner, så att kunden får en helhetslösning av en och samma leverantör.

 

Koncentrerad marknadsföringsinsats

Målet med företagets närvaro på mässan är att få visa upp sina lösningar och produkter, att finnas i medvetandet hos sina nuvarande kunder – men också att hitta nya kontakter. Lars ser många fördelar med att kunna koncentrera sin marknadsföringsinsats till ett mässtillfälle som det här.

– Vi gör här på mässan 3-4 månaders arbete på en vecka. Att vi kan visa och berätta om vårt erbjudande för våra kunder samlat och koncentrerat under ett tak i fyra dagar är ju en hållbarhetsinsats på många sätt. Vi sparar dels massor av tid men inte minst utsläpp från alla de resor som vi inte behöver göra, när vi annars hade åkt runt och träffat kunder.

 

Bildtext: På bilden ses från vänster Lars Ogrelius, distriktsansvarig säljare, och Andreas Åkesson, inköpsansvarig på Abicor Binzel.