Hur gick det för Georg Fischer på VA-mässan?
– Det gick väldigt bra. Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss eftersom det var den första stora mässan efter att restriktionerna släpptes. Men det kom väldigt många besökare och det var precis den typen av besökare som vi vill interagera med. Under en mässa vill vi nämligen träffa de som kanske annars inte har så mycket kontakt med vår säljande verksamhet. Det var många kommuner på plats och bland utställarna fanns det flera spännande representanter som gjorde mässan intressant.
– Fördelen med mässor, jämfört med det dagliga säljarbetet, är även att det är ett bra sätt att få ut nyheter på. Personligen tror jag att man är mer mottaglig för nyheter när man går på en mässa och ser något spännande i en monter än vad man är under ett säljsamtal. Vi lyckades introducera två nyheter under VA-mässan som vi sedan har följt upp. Det har redan blivit ett par projekt med NeoFlow, som var en nyhet, och även när det gäller oförstörande provning av plastsystem, som var den andra nyheten, har vi fått in en del affärer.
Hur gick det med leads och affärer på mässan?
– Vi är nöjda både med mässan och med utfallet – och det har varit riktigt mycket för oss att följa upp. Det är uppenbart att VA-mässan är en viktig mötesplats för hela Sverige – vi hade besökare från Kiruna till Ystad – där vi får en möjlighet att visa både våra produkter och vår organisation för kunder och samarbetsparters. Mässan höll vad den lovade och det är positivt att få jobba i det forumet.
Hur viktigt är det för er att knyta nya kontakter på VA-mässan?
– Det är viktigt för oss för att förstå vart branschen är på väg. Vi är till stor del en hårdvaruleverantör och det är viktigt för oss att se utvecklingen hos de som säljer tjänster eller mjukvara. Vi har en etablerad produktportfölj men försöker hela tiden att återuppfinna oss själva och vad Georg Fischer ska vara om tio år. Då är VA-mässan en bra arena för att stämma av nya produkter och tjänster och för att se om de är relevanta för den svenska marknaden.
Är ni med 2024?
– Vår målsättning är att vara med 2024 för att fortsätta bygga goda kundrelationerna. Men även för att vi är nyfikna på branschen i stort – vi kan nog räkna med att mycket kommer att ha förändrats fram till dess.