Sorlet tog aldrig slut. Det var som om ingen ville sluta prata, som om det alltid fanns en ny kollega att hälsa på eller en ny produkt att lära sig mer om. VA-mässan 2022 var både ett kvitto på styrkan i det fysiska mötet och på drivkraften inom VA-branschen att hela tiden driva utvecklingen framåt – både som en nystart och ett krafttag inför de kommande 100 åren.
– Jag själv har varit svältfödd på möten och var som ett barn på julafton i måndags när vi kom hit och fick träffa alla branschkollegor. Sedan möttes vi av en anstormning engagerade kunder i tisdags. Vi har haft dagsbesökare som satte sig och åkte bil i tre timmar enkel väg för att inte missa mässan, säger Marcus Albaeus, försäljningschef på Prominent i Sverige.
Glädjen över att kunna träffas igen var påtaglig bland såväl besökare som utställare. Nya kontakter, gamla kontakter och framför allt nya innovativa produkter som under de senaste åren har varit svåra att marknadsföra kunde äntligen få synas på VA-mässan.
– Det har varit en jättebra mässa och det var rena kosläppet tisdags när mässan öppnade. Från kvart över nio var det fullproppat i montern och alla våra sex säljare hade fullt upp – vilket var jätteroligt. Jag tror att det har funnits ett uppdämt behov av att träffa folk, både hos oss och hos våra kunder, och att alla har haft det riktigt trevligt på mässan, säger Jan Ångman, försäljningschef Industri/VA på Georg Fischer, och lyfter fördelen med att kunna visa produktnyheter för många potentiella kunder under bara några dagar.
– VA-mässan är väldigt viktig för oss och är det absolut lättaste sättet att få ut info om våra produkter. Även om vi har sex säljare tar det tid att nå ut på marknaden – på en mötesplats som denna är det betydligt lättare.
I år var det innovationer som stod i centrum. Innovationer som ska hjälpa branschen, ja hela samhället, att klara framtidens utmaningar. Fyra viktiga teman fick extra stor uppmärksamhet i det öppna scenprogrammet på Innovationsscenen; Säkerhet och vatten, Digitalt vatten, Cirkulär vattenhantering och Water Management.
– På Innovationsscenen lyfte vi högaktuella ämnen tillsammans med både stora och nystartade företag från Sverige och även internationellt. Vår ambition var att få upp vikten av innovationer på agendan och lyfta frågan inför hela VA-Sverige, säger Ola Hansson, manager på WIN Water och en av moderatorerna under det dagliga scenprogrammet.
Vikten av innovationer lyftes särskilt på Innovationstorget precis bredvid scenen. Mitt i myllret av besökare ställde ett tiotal innovativa företag ut – från start ups till scale ups – med nya spännande lösningar inom ett brett spektrum av områden.
– Innovationstorget var väldigt välbesökt med många olika intressenter och väldigt nöjda utställare. Vi står inför nya utmaningar och nya krav i samhället och för att klara av detta behövs det innovationer, säger Ola Hansson.
VA-mässan är en arena för ny kunskap och inspiration kring allt som rör VA-branschen. Det märktes inte minst under seminiareprogrammet som pågick under mässans alla tre dagar med över 700 seminarietillfällen. Under dagarna lyftes de absolut viktigaste frågorna med hjälp av några av branschens allra främsta experter.
– Intresset för seminarierna var väldigt stort och det var lapp på luckan flera gånger. Vi tog upp väldigt aktuella frågor tillsammans med föreläsare som är toppnamn i landet, vilket så klart bidrog till att det var så välbesökt säger Erik Winnfors Wannberg, chefredaktör på VA-tidskriften Cirkulation och med i programrådet för seminariedelen och fortsätter:
– Seminariedelen är enormt viktig för att branschen ska kunna ha ett öppet kunskapsutbyte. VA-mässan samlar dessutom en blandning av kompetenser jämfört med många andra konferenser. Här är det inte bara deltagare från den offentliga sektorn utan även många från näringslivet, den mixen är viktig.
I Sverige står vi inför en framtid där det ska investeras miljarder i ny miljöteknik. De system som byggdes för 50 år sedan måste förnyas, eller renoveras, vilket skapar en enorm efterfrågan av både ny teknik och aktörer i branschen. VA-mässan visade i år att det är den givna arenan för att driva på utvecklingen av en infrastruktur som ska hålla i 100 år framöver.
– VA-mässan är en viktig mötesplats både för att träffa nya kunder och för att möta kollegor i branschen. Vi känner att det finns ett behov av att träffas – det märktes verkligen att det var längesedan – och det var väldigt roligt att träffa så många människor, säger Lars Göransson, platschef på NCC No Dig.
För att vi ska kunna lösa såväl dagens som morgondagen utmaningar krävs det kunskap och innovationer – och affärer. Den stora utbyggnaden av VA-systemet innebär många miljarder som ska spenderas, vilket så klart är intressant för såväl svenska som utländska bolag. Det danska exportrådet – Danish Export Association – fanns på plats med nio utställare som alla hade haft riktigt bra dagar.
– Det är första gången som vi ställer ut på VA-mässan och vi har fått fler leads än vad vi hade förväntat oss. Vi hade en pärm fylld av potentiella svenska kunder som vi hade tänkt åka runt till, men alla de har vi kunnat träffa på VA-mässan, säger Peter Essendrop, teknisk säljare, Nissen Energy.
Fakta VA-mässan 2022
Antal besök: 4774 st
Antal utställande företag: 237 st
Antal representerade länder: 15 st
Antal seminarier: 9 st
Antal seminariedeltagare: 454 st
Antal seminarietillfällen: 701 st