”De som går förbi vår monter ska haja till”

”De som går förbi vår monter ska haja till”
Hexagon fick fram sitt budskap på Elmia Verktygsmaskiner. Ett budskap om att företaget erbjuder mer än bara mätteknik – utan ett brett spektrum av produkter som gör produktionen smartare. Något som ledde till flera riktigt bra leads från stora tillverkare, säger Peter Petersson, Marketing på Hexagon.

Hur är känslan hos Hexagon efter Elmia Verktygsmaskiner 2022? 

– Känslan är god och i år fick vi möjlighet att visa mer av Hexagon på ett sätt som vi inte har gjort tidigare. Vi hade ett större fokus på tillverkning och kunde verkligen trycka på hela vår division Manufacturing Intelligence. Vi hade med oss fler produkter som tydligt visar hur man kan samla ihop data och jag tror att många besökare reagerade positivt på vårt bredare spektrum. För oss var det spännande att få visa upp den bredden och jag tror det fick många besökare att börja tänka ett extra varv kring sin egen produktion. 

Blev det många leads för er del? 

Även om ingen direkt försäljning gjordes på mässan så fick vi med oss många bra leads, varav några från ett par större tillverkare med mycket god potential. För oss handlar mässan lika mycket om att visa vad Hexagon har att erbjuda och att väcka en tanke hos besökarna – de som går förbi vår monter ska haja till. Det viktigaste är inte att få kontakten där och då, utan att namnet Hexagon fastnar i bakhuvudet hos besökarna. Jag tror att vi lyckades med det eftersom montern var så självförklarande att besökarna tänkte: ”De ska vi ringa när behovet uppstår”. 

Hur viktigt är det för Hexagon att få ut budskapet om hela ert erbjudande? 

– Det är väldigt viktigt. Jag tycker att våra tjänster är unika för att säkerställa att såväl produktionen som produkten blir så bra som möjligt – och att sedan återföra datan för att se hur processen mår. Det är något som vi måste prata mer om, men det är först på senare tid som vi har börjat göra det som en gemensam produkt. Därför är det viktigt att få ut budskapet och på Elmia Verktygsmaskiner kunde vi sätta samman alla delar för att kunna visa en helhet. 

Vad betyder mässor som Elmia Verktygsmaskiner för er? 

– Det finns alltid ett värde i att kunden kan få klämma och känna på produkterna. Det märker vi med den hårdvara som vi jobbar med, när kunderna får hålla i den blir de mer positiva. Det är faktiskt ofta då som vi vinner en försäljning. För oss är det viktigt att få fram den känslan och den möjligheten får vi på Elmia Verktygsmaskiner. Därför har vi haft med oss just hårdvaran som samlar in data – den som ser till att redan första biten som produceras också kan levereras – för att på ett enkelt sätt visa vårt koncept där tillverkning står i fokus. 

Bildtext: Peter Petersson, från vänster, med kollegorna Henrik Stranne och Per Uno Olsson på Hexagon.