Det fysiska mötet är tillbaka inom svensk tillverkningsindustri – och det med besked. Under de senaste två åren har branscherna definitivt inte stått stilla. Något som var väldigt tydligt under Elmia Produktionsmässor 10-13 maj 2022.
– Här på Elmia Automation får vi tillbaka det som vi har saknat så mycket – att jobba nära våra kunder. Det är mässans stora styrka och hela vårt syfte med att vara här. Här blir det ett helt annat samtal som ger förutsättningar att komma fram till kreativa lösningar. Framför allt vill vi fånga in den nya personalen hos våra kunder, nästa generation i branschen, som inte haft möjligheten att se marknaden på det här sättet under de senaste åren. Det är bara vid ett fysiskt möte som vi kan visa på möjligheterna med våra lösningar fullt ut – och på så sätt skapa framtiden tillsammans, säger Joacim Lorentsson, vd, KUKA Nordic.
Skandinavienpremiärer, Sverigelanseringar och nyheter i alla dess former fyllde mässhallarna. Men kanske var det ändå de intresserade blickarna, det bubblande sorlet och alla de hjärtliga handskakningarna som var det mest iögonfallande under de fyra dagarna.
– När mässan öppnade på tisdagen var det som ett kosläpp och det bara vällde in människor. Vi jobbade åtta personer i montern och alla var upptagna hela dagen. Vi gjorde två affärer med kollaborativa robotar redan de första dagarna med kunder som vi endast hade träffat som hastigast tidigare. Det var först när de kom hit till mässan som de bestämde sig för att köpa. Så det var här som affären gjordes, säger Karl Ericsson, vd, Svenska Elektrod, som ställde ut på Elmia Svets och Fogningsteknik.
Förutom nyheter och innovationer är Elmia Produktionsmässor även en arena för ny kunskap och möte med nya teknologier. Något som inte minst var tydligt på Elmia 3D där HP ställde ut tillsammans med PLM Group.
– Vi har haft väldigt trevliga samtal med många företag och ibland ser vi oss nästan som 3D-evangelister för industrin. Därför är det så viktigt att ställa ut på Elmia 3D och visa besökarna vad vi har åstadkommit tillsammans med andra kunder. Jag skulle vilja säga att det är absolut nödvändigt att vara här för att visa vår teknologi och lära känna marknaden i Sverige och Norden bättre, säger Hervé Turchi, Channel Manager för Norden, HP.
Det var tydligt att utställare och besökare hade siktet inställt på att träffas, inspireras och göra affärer. På Elmia Verktygsmaskiner var pulsen hög under samtliga dagar med maskiner i drift längs gångarna. För DMG Mori blev det fyra dagar som överträffade alla förväntningar.
– Vi hade högt ställda mål och de överträffades både vad gäller leads och nya kontakter. Det märks att svensk tillverkningsindustri mår väldigt bra och att våra kunder har mycket att göra. Det märks också att alla verkligen har velat komma – vi har haft besök av över 400 olika företag i montern. Det är ju här som mässan ska vara med den stora delen av svensk tillverkningsindustri inom bara två timmar, säger Patrick Almquist, försäljningschef, DMG Mori.
För så är det, Elmia Produktionsmässor handlar om affärer men är lika viktig som en arena där industrin träffas för att utbyta erfarenheter. Kombinationen mellan just affärer och mötesplats är något som Engel på Elmia Polymer ser som väldigt viktigt för att svensk tillverkningsindustri ska bli mer konkurrenskraftig.
– Vi har fått många leads och framför allt leads från nya kunder. Redan efter två dagar kunde vi konstatera att mässan är precis så som vi vill att den ska vara. Det har varit väldigt många besökare och framför allt besökare från industrin. För oss har mässan överträffat förväntningarna – industrin i Sverige ska vara riktig glad över att få ha en sådan här mässa. Vi märker att allt fler ser fördelen med en mässa på hemmaplan och behovet av en träffpunkt för branschen, säger Jens Thor Hansen, vd, Engel Nordic.
Samtidigt är det trots allt affärer som står i fokus under Elmia Produktionsmässor. Oavsett om det handlar om en ny kontakt eller ett riktigt skarpt lead öppnar mässorna för stora möjligheter till affärer – långt efter den sista mässdagen.
Sedan går det också att göra som Belano Maskin på Elmia Plåt, nämligen att sälja en fiberlasermaskin från Senfang till en helt ny kund på mässan.
– Kunden hade bestämt sig för att köpa en lasermaskin på mässan och de fick ett bra intryck av oss och kände ett stort förtroende. Här tror jag det hade stor betydelse att vi kunde visa maskinen på ett helt annat sätt än vid ett kundbesök eller på en hemsida. Det är värdefullt att kunna köra maskinen och visa hur den fungerar. Mässan har också gjort att vi har kommit i kontakt med flera potentiella kunder som är intresserade av fiberlaser och vi märkte av ett större intresse kring laser än vad jag trodde, säger Carl-Peter Block, vd, Belano Maskin.
Under Elmia Produktionsmässor arrangerades ett 60-tal seminarier på de respektive mässorna som alla lyfte utmaningar och lösningar för tillverkningsindustrin. På Stora Scenen arrangerades mässans gemensamma program med talare från bland annat Teknikföretagen, Säpo, Scania, Volvo och Svenskt Näringsliv.
– Det är tydligt att det fysiska mötet på mässor varit efterlängtat. Mässorna har varit välbesökta och det har varit ett konstant sorl i hallarna. Resultatet är mängder av leads och många genomförda affärer. Elmia Produktionsmässor som plattform har än en gång visat fördelen med att branscher inom industrin samlas och utbyter idéer som ger förutsättningar för att fortsatt positionera Sverige på världsmarknaden. Vi vill tacka alla utställare som gjort ett fantastiskt jobb och välkomnar både utställare och besökare tillbaka igen, 14–17 maj 2024, säger Ulrika Elmersson mässansvarig för Elmia Produktionsmässor.
Elmia Produktionsmässor består av:
Elmia 3D, Elmia Automation, Elmia Plåt, Elmia Polymer, Elmia Svets och Fogningsteknik samt Elmia Verktygsmaskiner
Besökarsiffror 2022: