”Elmia Produktionsmässor sticker ut på ett positivt sätt”

”Elmia Produktionsmässor sticker ut på ett positivt sätt”
Helheten och möjligheterna. Med tre bolag på Elmia Produktionsmässor ser Pronect verkligen fördelarna med sex mässor samlade på en arena. Fördelar som är till nytta för både utställare och besökare – och i förlängningen även för Sveriges tillverkningsindustri.

Visste du att Elmia Produktionsmässor i princip representerar hela den tillverkande industrin i Sverige? Med de sex enskilda mässorna samlas nämligen automation, plast- och plåtbearbetning, svetsning, verktygsmaskiner och additiv tillverkning under ett och samma tak. En unik arena – menar Jörgen Fredsson, vd för Pronect – som skapar unika möjligheter.

– Lösningen med flera mässor ger en väldigt kreativ miljö och besökarna får ett större helhetsutbud. När allt är samlat går det att få ut mycket mer av dagen och ett företag med olika kompetensområden kan låta mer än en anställd besöka mässan. Så det finns väldigt många fördelar med att samla alla sex mässor samtidigt, säger han.

Sticker ut positivt
I Pronect-koncernen ingår Ravema, Din Maskin och PLM som ställer ut på Elmia Verktygsmaskiner, Elmia Plåt och Elmia 3D med produkter inom metrologi, automation och skärande verktyg. Varje företag planerar för sina respektive montrar, samtidigt som Jörgen Fredsson lyfter styrkan i att kunna visa ett gemensamt helhetserbjudande.

– Tanken med Pronect affärsplattform är att koppla samman teknologier och kompetenser inom gruppen med ambition att hjälpa kunden med helhetslösningar och erbjuda dem ett större värde än bara själva investeringen. Många gånger när man gör en investering behövs det även anslutande produkter och då kan vi hänvisa besökaren till något av våra andra företag i verksamheten, säger han.

Med andra ord, de sex mässorna under Elmia Produktionsmässor ger utställarna en större möjlighet att visa teknik från flera områden och besökarna kan ta del av ett bredare utbud av nyheter och innovationer från olika branscher.

– Elmia Produktionsmässor har hittat ett koncept som sticker ut på ett positivt sätt jämfört med de stora mässorna ute i Europa. Ofta är det långt att åka till en mässa och därför är det viktigt att verkligen få ut något av besöket. Här åker man till en enda plats där det går att se det mesta från industrin och samtidigt träffa många kunder. Som besökare kan du ta en runda in på de andra mässorna när du ändå är på plats och för oss som utställare med olika verksamhetsområden passar det väldigt bra, säger Jörgen Fredsson.

Viktig arena för nyheter
För Din Maskin, PLM och Ravema är Elmia Produktionsmässor också en viktig arena för att presentera nyheter och lansera den senaste tekniken. Efter en lång period av digitala möten och få möjligheter att visa produkterna live är just den biten kanske mer angelägen än någonsin tidigare.

– Vi märker av att intresset för Elmia Produktionsmässor är väldigt stort och att många har som ambition att åka till Jönköping. Att leta på nätet i all ära, det är en helt annan sak att se produkterna fysiskt och träffa människor, säger Jörgen Fredsson och fortsätter:

– I år kommer det handla mycket om att nätverka och att synas bland kunder som man inte har haft möjlighet att träffa på länge. Samtidigt är det viktigt för oss att kunna visa våra produktnyheter och hur vi kan hjälpa kunderna med våra lösningar – till exempel genom att koppla ihop de olika teknologierna till en helhetslösning.

Relationer allt viktigare
Men det är inte bara själva lösningen som är viktig. Ska det bli verklighet av en investering måste dagens leverantörer kunna skapa ett större värde för kunden. Jörgen Fredsson ser en trend i att allt fler kunder är pålästa och gör egna efterforskningar på nätet – vilket ökar kravet från leverantören att leverera mer än bara en produkt.

– Kundernas köpbeteenden har utvecklats och de letar mycket på egen hand, samtidigt som de vill ha en relation med oss där vi bidrar med teknisk input och fungerar som ett bollplank. Kunderna kommer ju till oss för att få hjälp och då måste vi ligga steget före. Här tycker jag att vi sticker ut med vår kompetens och genom att erbjuda det lilla extra för att hjälpa kunden, säger han.

På bilden: Jörgen Fredsson, vd för Pronect.