”En mässa genererar intäkter under en lång tid”

”En mässa genererar intäkter under en lång tid”
Ny strategi och nya varumärken på den svenska marknaden. WhizCut gjorde ett rejält avstamp på Elmia Verktygsmaskiner 2022 – vilket också gav flera nya kunder. Chris Schmidt, vd på WhizCut, berättar om en lyckad lansering som breddar företagets erbjudande.

Hur gick det på Elmia Verktygsmaskiner 2022? 
– Det var lite speciellt för oss eftersom vi skiftade strategi under pandemin och nu inte bara säljer våra egna produkter i Sverige. Mässan blev därför ett avstamp för våra nya varumärken som inte funnits på den svenska marknaden tidigare och som ger oss en helt annan bredd. Elmia Verktygsmaskiner var verkligen det perfekta eventet för att visa våra kunder var WhizCut står i dag och tack vare bredden kunde vi gå in i djupare diskussioner med kunderna för att hitta rätt lösningar.  
 
Hur gick lanseringen för er? 
– Det blev väldigt lyckat och vi fick ett bra gensvar från besökarna. Vi träffade verkligen rätt och våra befintliga kunder visade ett stort intresse för de produkter som vi har tagit in, samtidigt som vi har förankrat oss än djupare på den svenska marknaden. Mässan blev ett bra tillfälle för oss att sprida namnet WhizCut. 
 
Blev det många leads och affärer? 
– Jag kan ta ett exempel; vi har inte haft mycket försäljning i Dalarna genom åren, men fick många besökare därifrån under mässan. Det har gjort att vi nu har fått in flera nya kunder i ett för oss helt nytt område. Vi hade helt enkelt inte kunskapen och de rätta kontakterna innan – därför är det så otroligt viktigt med en mässa. 
– Vi kan absolut räkna av mässan snabbt tack vare exponeringen och alla nya kontakter, samtidigt som nyttan från mässan sträcker sig över flera år. En mässa genererar intäkter under en lång tid och det fina med ett mässdeltagande är inte bara de nya affärerna, utan även de långsiktiga affärsrelationerna.  
 
Hur viktig är Elmia Verktygsmaskiner för svensk tillverkningsindustri? 
– Mässan är otroligt viktig för hela industrin och möjligheten att kunna träffas på en stark mässa gör att vi inte tappar momentum. Lyfter vi perspektivet lite är det här som vi kan driva på nya tekniker och produktionsmetoder, mässan är också ett av få tillfällen där verktygstillverkare, maskinhandlare och maskinbyggare får tid att sitta ner tillsammans för att hitta nya möjligheter. 
 
Är ni med 2024? 
– Självklart! När vi nu har börjat ta in nya varumärken för att stärka hemmamarknaden är det en självklarhet för oss att fortsätta behålla en närhet till våra kunder och affärskontakter.  

Foto: WhizCut