”Resultatet blev över förväntan”

”Resultatet blev över förväntan”
Ravema bestämde sig för att mäta alla kontakter i montern under Elmia Verktygsmaskiner 2022. Resultatet? Ja, det blev faktiskt över förväntan – både vad gäller antalet besök och nya kunder. Det berättar Klas Ellbin som är försäljningschef för maskiner på Ravema.

Hur sammanfattar ni Elmia Verktygsmaskiner 2022? 

– Vi var mangrant representerade från hela företaget med personal från maskin-, verktygs-, och servicesidan. Det var ju första gången på länge som det var en riktig mässa och alla var väldigt förväntansfulla. Vi hade bestämt oss i förväg att mäta alla kontakter under mässan och resultatet blev över förväntan – framför allt när det kom till nya kunder. Kontakten med nya kunder sker ju oftast på en mässa och just den biten var bra på Elmia Verktygsmaskiner.  

Gjorde ni några affärer på mässan? 

– Vi har sålt ett antal maskiner tack vare mässan och vi fick även flera förfrågningar på verktyg som sedan har lett till maskinofferter. Tittar vi på hur det ser ut i Sverige är det inte lika vanligt att man köper maskiner direkt på mässor som det är nere i Europa. Våra svenska kunder är lite mer återhållsamma och tänker igenom sina beslut. Däremot är det ofta som affärerna initieras på en mässa och vi har gjort en handfull sådana affärer efter Elmia Verktygsmaskiner. Både med nya och existerande kunder, det är ju jätteviktigt att även gamla kunder besöker oss för att de ska kunna se våra nya maskiner.  

– Vi visade bland annat en ny vertikal femaxlig Mazak CV5-500 som gav upphov till ett stort intresse och som dessutom har sålt väldigt bra. Vi hade även en Mazak Integrex multifunktionsmaskin med oss och den har blivit lite av en säljsuccé hos oss genom åren. Det är en stor pjäs som alltid väcker intresse med alla sina möjligheter. Det är alltid kul att kunna visa så fina maskiner. 

Hur viktigt är det för er att knyta nya kontakter på mässor som Elmia Verktygsmaskiner? 

– Vi måste växa med nya kunder varje år och en väldigt viktig del är då att hitta de där kunderna som vi inte riktigt har nått tidigare. Samtidigt som vi vill hitta nya kontakter på en mässa är det precis lika viktigt för oss att ta hand om våra befintliga kunder.