Kellfri laddar med tre nya traktorer – och massor av ATV-tillbehör

Kellfri laddar med tre nya traktorer – och massor av ATV-tillbehör
För en besökare av Elmia Wood är Kellfris monter något av en Gott & blandat-påse. Produkter för skogen blandas med gårdsfixarprylar, grönyteskötsel och bevattning.
– Vi ser ju även det på våra kunder. Från att tidigare ha varit lantbruksfirmor har vi idag mycket privatpersoner, säger Lars Svensson försäljningschef på Kellfri.

Kellfri kommer att lansera en helt ny Lovol traktor på Elmia Wood.

– Eller ja, egentligen tre. För vi kommer att ha den i en 40-, en 50- och en 70-hästars version. Gemensamt för alla modellerna är att de är uppdaterade med miljögodkänd motor. Sedan har den utrustats med lite nya finesser i hytten, men motorn är den stora nyheten.

Vem är köparen till en sådan?

– Alltifrån den småskaliga lantbrukaren eller hästgården till att den blir ett komplement till större traktorer på storlantbruket. Men det är ju ingen lantbruksmaskin utan anpassad för den mindre gården. För att klippa gräs, harva ridbanan, slå ängen.

Ny kundgrupp närmare stan

En av Kellfris stora tillväxtområden på senare år är ATV-tillbehör.

– Det har ju formligen exploderat. Alltifrån skogsvagnar till harvar. Sandspridare till klippare. En riktig storsäljare är slaghacken. Vi är noga med att erbjuda prisvärda produkter och det har verkligen gett resultat på det här sortiment.

I montern kommer det också att finnas en del traktorburna grönytemaskiner:

– De används mycket till att klippa längs dikeskanter och utmed skogsbilvägarna. Vår släntklippare är en storsäljare för det användningsområdet. Sedan blir det såklart en hel del vedprodukter. En av monters största nyheter kan bli en ny flishugg. Den är på prototypstadiet så jag hoppas att den hinner bli klar, säger Lars Svensson.

De senaste årens fokus på självhushåll och odling har skapat nya affärsmöjligheter för Kellfri.

–Vi har en kort process från idé till färdiga produkter från fabriken. Så vi lyssnar mycket på vad marknaden vill ha. Helt klart är intresset stort för odling och självhushåll. Och då har vi helt plötsligt en kundgrupp som inte nödvändigtvis bor på landsbygden utan i mer stadsnära lägen.