Precis som många andra märker Husqvarna av vissa förseningar p g a världsläget.
– Det gör att några modeller som är väldigt nära lansering faktiskt får vänta lite till.
Men för den skull saknas det inte nyheter och teknikgodis för alla som är sugna på effektiva motor- och röjsågar.
– Vi fortsätter att utveckla bensinsågarna. Vi har till exempel proffsmodellen 592. Den ersätter flera av våra 85-92 kubiksmotorer med modern motorteknik som klarar de nya emulsionkraven. Dessutom har den en massa smarta funktioner:
– AutoTune 3.0 garanterar att sågen startar och arbetar optimalt i alla förhållanden. Den kraftfulla X-Torq-motorn i kombination med X-Cut-kedjan ger marknadsledande skärkapacitet och bästa vikt-/effektförhållande i 90cc-segmentet. Handtags- och förgasarvärmen ger både komfort för användaren och underlättar starten i kalla och fuktiga miljöer.
Batteri ökar
Fortsätta utveckla bensinsågen säger du?
– Parallellt utvecklar vi ju batteriversionerna. Vi ska vara marknadsledande på batteriprodukter. Men vi får inte tappa att utveckla bensinmotorer så att de blir så effektiva och miljöanpassade som det bara går. Båda utvecklingsspåren är viktiga.
Hur ser efterfrågan ut om du jämför batteri och bensin?
– Det är än så länge användningsmönstret som styr i hög grad. Med bensinvarianten så har du med dig dunken och fyller på när den är slut. Med batteriversionen behöver du kunna planera in laddningen om du inte vill köpa ett antal batterier och ha med dig. Men helt klart ökar ju batteriandelen hela tiden.
Göran Mattson från Billeberga var lyckosam och lyckades pricka rätt och vinna en keps i Husqvarnas monter: ”Jag är annars på mässan för att försöka hitta ett fordon till skogsbruket. Någonstans mitt emellan fyrhjuling och skotare”, säger han.
Testa och kör! På med skyddsutrustningen som du kan låna på plats, sedan är det bara att testa dig fram bland Husqvarnas modeller.