-Att så många nya svenska gäster hittade till Sveriges campingplatser under 2021 är fantastiskt. Det internationella resandet påverkades av pandemin, men även här såg vi ett stort intresse för Sverige så fort möjligheterna att resa hit infann sig, säger Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.
Camping fortsätter att vara Sveriges största semesterboende. Under sommarperioden juni till augusti är 44 procent av Sveriges alla turistövernattningar på en campingplats. Den ökade försäljningen av husvagnar och husbilar bidrar till ökad efterfrågan och branschens investeringar i produktutveckling och marknadsföring till att allt fler väljer campingboendet.
-Vi ser att intresset för camping och svensk turism fortsätter att öka. Branschen är motorn för turismen på väldigt många svenska destinationer under sommarmånaderna och för många gäster är campingplatsen i sig den enskilt viktigaste reseanledningen. Inför 2022 ser vi ett fortsatt stort intresse från alla marknader. Extra roligt är att vi ser att de norska gästerna nu kommit tillbaka för att planera och boka sin semester på Camping.se säger Peter Jansson.
Snabba fakta