21 - 24 aug. 2024

Bränslekostnader i fokus hos däcktillverkarna på Elmia Lastbil

Bränslekostnader i fokus hos däcktillverkarna på Elmia Lastbil
Tre däcktillverkare – men flera nyheter. Elmia Lastbil tog tempen på några av däcktillverkarna som ställer ut på mässan och stort fokus ligger på att få ner bränslekostnaderna.

Bildtext: Thomas Wahlberg, säljare södra Sverige på Continental, visar nya Conti EcoPlus HT3+ som möjliggör för stora bränslebesparingar.

Continental lyfter ett helt nytt A-klassat trailerdäck i montern under Elmia Lastbil. Modellen heter Conti EcoPlus HT3+ och finns i två dimensioner: 385/65–22,5 och 385/55–22,5 för släp/trailers.

   – Vi jobbar mycket med lättrullade däck för att få ner bränslekostnaderna. Fördelen med det här däcket är att det rullar extremt lätt och en bränslebesparing på upp till 3,5 liter per 100 kilometer är möjlig om hela fordonet har däcket. Intresset har varit stort, framför allt från många stora åkerier, säger Thomas Wahlberg, säljare södra Sverige, Continental.

Vad är det hetaste i branschen för tillfället?

– Det hetaste just nu är bränslebesparing. Jag har jobbat med det här i 25 år och har pratat om bränslebesparing i lika många år, först nu börjar det få genomslag på bredare front. Därför är det roligt att vi på Continental är en av de ledande tillverkarna i branschen på lättrullade däck, säger Thomas Wahlberg.

Dack_Michelin_1920x1080.jpg
Hampus Jörnmark, Brand Manager på Michelin Norden för lastbilar, berättar att många besökare blir överraskade över att deras Michelin X Multi HL T har den högsta vintermärkningen 3PMSF.

Bibehållet mönster hela livslängden

Hos Michelin sticker Michelin X Multi Grip ut lite extra och modellen finns i flera dimensioner.

   – Det unika med X Multi Grip är att däcket återskapar och bibehåller samma mönster under hela livslängden. Eftersom det går att köra längre på däcket innebär det besparingar på miljö, bränsle och däckkostnader, säger Hampus Jörnmark, Brand Manager på Michelin Norden för lastbilar.

   Även Michelin X Multi HL T med dimensionen 445/45–19,5 är en nyhet hos Michelin och Hampus Jörnmark berättar att flera besökare blir överraskade över däckets vintermärkning.

   – Däcket har ett helt nytt mönster för Multi-serien och det är avsett för 10 ton per axel, vilket ger en ökad lastkapacitet. Den har även vintermärkningen Three Peak Mountain Snowflake. Eftersom däcket har så pass mycket gummi i sig, går det att köra på det väldigt länge och samtidigt sänka bränslekostnaderna när motståndet är som lägst, säger han.

Dack_Nokian_1920x1080.jpg

Jimmy Gustavsson, produktchef på Nokian Tyres i Sverige, bredvid flaggskeppet i montern – Nokian Hakkapeliitta Truck E2.

Hakkapeliitta är flaggskeppet hos Nokian

Nokian Tyres lanserar det nya bussdäcket Hakka Truck Coach för långdistansrutter på Elmia Lastbil.

   – Fördelen med det här däcket är livslängden plus att det går att sätta på alla positioner på bussen och går att använda året om, säger Jimmy Gustavsson, produktchef på Nokian Tyres i Sverige.

   Hos Nokian är det annars flaggskeppet Nokian Hakkapeliitta Truck E2 som är det stora dragplåstret. Däcket har en öppen mönsterdesign och extra djupgående mittlameller för att ge bra grepp även under extrema vinterförhållanden.

   – Här är det framför allt greppet som är den stora fördelen. Däcket har en helt ny sajpning och ett pilformatmönster för bättre dragförmåga. Vi har även jobbat ner rullmotståndet i klassningen. Det här däcket släpptes till viss del i fjol men i år går vi ”all in” med det, säger Jimmy Gustavsson.