21 - 24 aug. 2024

Daimler Trucks banar vägen för elektrifierad fjärrtrafik

Daimler Trucks banar vägen för elektrifierad fjärrtrafik
Under 2024 lanserar Mercedes-Benz Lastbilar sin första långdistansare på el – eActros 600. Med ett komplett modellprogram av elektriska lastbilsmodeller vill man hjälpa svenska åkare att ställa om.

– Ska du investera i en elektrisk lastbil behöver du råd och stöd för att hitta rätt modell med rätt batterikapacitet utifrån dina faktiska behov. Det här är något vi jobbar med hela tiden och förhoppningsvis sänker det tröskeln för fler att våga satsa på en smidig och lönsam övergång till elektriska lastbilar, säger Pär Hildestrand, eMobility Manager på Mercedes-Benz Lastbilar/Veho Import AB.

Omställning med konkurrenskraftig TCO-kalkyl

Konceptet som Mercedes-Benz Lastbilar kallar för e-Consulting innebär att man hjälper kunder med ett särskilt verktyg för analys av dagliga rutter med hämtning och lämning av olika gods – med simulering av rutten med alla stopp och vikter och i alla tänkbara väder. Man hjälper också kunden att navigera genom statliga subventioner, laddinfrastruktur, finansiering och digitala tjänster.

– Grundfrågan är ju – vad ska du använda din elektriska lastbil till? Och när blir TCO-kalkylen konkurrenskraftig med en dieselbil? Utifrån behov av batterikapacitet på bilen och effekt på laddinfrastrukturen kan vi hjälpa åkaren till rätt val, säger Pär Hildestrand.

Presenterar ett komplett modellprogram

När Mercedes-Benz Lastbilar ställer ut på Elmia Lastbil i augusti är det fullt fokus på att visa bredden i produktportföljen. Både eActros, eEconic och FUSO eCanter, minstingen i segmentet 4,2-8,5 t (som gjorde sin debut i Sverige redan i februari i år) kommer att finnas med i uppställningen.

– Både FUSO eCanter och eEconic erbjuder fantastiska möjligheter för den trånga stadsmiljön där vi ser att man nu är ganska aggressiv i omställningen, säger Pär. eCanter med fokus på framkomligheten och eEconic med sitt låga insteg och sin ergonomiska design.

Mässan ett viktigt forum för samarbete och dialog

Men elektrifiering av lastbilstrafiken i all ära – det gäller att också laddinfrastrukturen hänger med. Här ser Pär Hildestrand Elmia Lastbil som ett viktigt forum för dialog mellan bransch, press och politiker:

– Inom politiken ställs höga krav på omställningstakt men då måste också politikerna leverera. Det finns inga åkerier som kommer att satsa på elektrifiering av sin fjärrtrafik om inte samhället skapar en publik laddinfrastruktur för tung trafik längs vägen.

Det handlar om en stor omställning som lätt skapar tillitsbrister.

– Vi måste samarbeta som team för att behålla marknadens förtroende och här är Elmia Lastbil ett viktigt forum, säger Pär Hildestrand.

 

Bildtext: ”Elmia Lastbil är en viktig mässa som ger oss möjlighet att visa vår breda produktportfölj i en konkurrensutsatt bransch”, säger Pär Hildestrand, eMobility Manager på Mercedes-Benz Lastbilar/Veho Import AB.

Från den minsta till den största. Målet för Daimler Trucks är att hälften av alla sålda lastbilar i Europa ska vara emissionsfria år 2030 – antingen med batteri eller med vätgas.

 

Vill du också ställa ut på Elmia Lastbil?