Noll utsläpp. Noll olyckor. Noll oplanerade stopp. Volvo Lastvagnar sätter ribban högt men vd Stefan Strand tvekar inte en sekund:
– Vi har pratat om vår hållbarhetsresa länge och vi måste fortsätta att upprepa oss. Vi ska vara 100 procent fossilfria 2040 för att klara Parismålen, och som delmål har vi satt 2030 då hälften av vår försäljning ska vara fossilfri.
Under mässans första dag möttes kollegor och konkurrenter bland lastbilstillverkarna med politiker och branschföreträdare till vad Stefan Strand kallar ett rundabordssamtal.
– Och vi har en samsyn. Vi måste nöta vidare på hållbarhetsmålen. Visst är det jättebra att ha med sig en massa nyheter till en mässa som Elmia Lastbil, men det viktigaste är att vi faktiskt är här och möts i samtal, säger Stefan Strand.
– Hållbarhetsresan måste vi göra, och vi måste göra den tillsammans. Alla måste vara med.
Här skapar Elmia Lastbil ypperliga förutsättningar för att bygga relationer, menar Stefan.
– Du möter chaufförer och påbyggare, stora och små kunder. Det är en jättebra arena för att umgås och det är de här mötena, face to face, som gör skillnaden. Det här är bra på riktigt!
Men att Volvo Lastvagnar samtidigt kan presentera ny teknik, nya tjänster, en förbränningsmotor med minskad bränsleförbrukning och ett helt nytt modellprogram med nya Volvo Aero-serien och deras första lastbil utvecklad helt för eldrift, ja det är ju ingen nackdel, konstaterar Stefan.
– Det här är vår största produktuppdatering på väldigt många år. Det är första gången vi visar många av de här nyheterna publikt och vi har både Sverigepremiärer och världspremiärer. Det här är också den väg vi har valt för att nå nollvisionen.
Premiär på Elmia Lastbil. Under mässans första dag avtäcktes Volvo FM Low Entry. ”Det här är en av många nyheter vi presenterar i år”, säger vd Stefan Strand.
Tyst och utsläppsfri med elektrisk drivlina. Volvo FM Electric (th) lockar besökare på Elmia Lastbil.