Mässfokus för LFG: Kompetensförsörjningen

Mässfokus för LFG: Kompetensförsörjningen
Branschfesten Elmia Lastbil har dragit i gång – och här skapas möjligheter för Lastfordonsgruppen, LFG, att kraftsamla kring det växande behovet av kvalificerade påbyggare.

Bristen på servicetekniker och det man i påbyggarbranschen kallar ”tungmekare” är stor.

– Vi behöver fylla på med kompetens både när det gäller personal i tillverkning, framför allt montering, men också på servicesidan, säger Carina Jakobsson, ordförande i branschorganisationen LFG.

Vill synliggöra påbyggarbranschen

För första gången kommer LFG att medverka under Skoldagen (torsdagen) på Elmia Lastbil, då 3500 gymnasie- och yrkeselever besöker mässan, något Carina Jakobsson välkomnar:

– Det är viktigt för oss att vi också får visa upp oss eftersom vi påbyggare tillverkar en så stor del av transportlösningen. Vårt stora fokus under Elmia Lastbil är därför att synliggöra påbyggarbranschen och hitta metoder för att säkerställa kompetensförsörjningen.

Mässan en viktig plattform

Just kompetensförsörjningen är vad LFG upplever att flest medlemsföretag behöver hjälp med.
– De flesta påbyggare är ägarledda småföretag och då har man svårt att hitta egna resurser till rekrytering, säger Carina Jakobsson.

Vid sidan av ordföranderollen i LFG är hon också vd för Translink, holdingbolaget bakom Kilafors Industri och Ory AB – Sveriges största aktör inom påbyggnad.

– Men med våra 110 anställda är vi ändå små jämfört med de stora lastbilstillverkarna. Elmia Lastbil är en viktig plattform för oss i påbyggarbranschen, en möjlighet för oss att visa hur många aktörer som faktiskt krävs för att skapa en effektiv transportlösning.

Längre och tyngre lastbilar

Mässan är också en viktig plattform för möten mellan politik, näringsliv och branschorganisationer. Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag, Volvo Lastvagnar, infrastrukturministern och LFG möttes under onsdagen i ett samtal om den samhällsekonomiska och miljömässiga nyttan av längre och tyngre lastbilar.

– Här ligger vi redan långt framme i Sverige och Norden vilket gör stor skillnad för CO2-utsläpp per ton och kilometer. Men det är viktigt att vi tillsammans hittar lösningar för än mer effektiva godstransporter på väg, säger Carina Jakobsson.

Bildtext: Hon vill synliggöra påbyggarbranschen. ”Vi som byggare och tillverkare står för en stor del av transportlösningen med ansvaret för att du kan lasta och lossa”, säger Carina Jakobsson, ordförande Lastfordonsgruppen (LFG).