Den eldrivna timmerlastbilen är resultatet av ett samarbete mellan Scania och papperstillverkaren SCA. I juni blev de först i världen med att driftsätta en eldriven 80-tons timmerlastbil och sedan dess fraktar lastbilen timmer mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och SCA:s pappersbruk i Obbola utanför Umeå.
– Det känns jättekul att kunna visa upp den på Elmia Lastbil och vi är väldigt stolta över lastbilen. Jag gillar att det är ett partnerskap tillsammans med en kund, samtidigt som det är väldigt roligt att kunna visa att vi kan ta fram en så tung lastbil. Det var inte många som trodde det för några år sedan, vilket är tecken på att utvecklingen går väldigt snabbt, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.
Tack vare samarbetet med SCA – och andra kunder – kan Scania redan tidigt i utvecklingen få reda på kundens specifika krav, vilket i sin tur underlättar processen att ta fram nya batterier och elmotorer.
– Timmerbilen drar 80 ton och det är inget som vi har i serieproduktion just nu. Men den hjälper oss att tänka rätt när vi tar fram nya ellastbilar. Vi har börjat med det som kanske är lättast att elektrifiera, det vill säga de korta, lätta transporterna i stadsnära miljö. De är redan ute i drift. Sedan har vi lanserat regionala ellastbilar som har fler batterier och kan köra lite längre med tyngre last. Nästa steg är det som vi ser här på Elmia Lastbil – det vill säga tunga transporter som timmerlastbilen. Den är än så länge bara en prototyp, men den är ute i verklig drift och vi har ett antal sådana partnerskap till, säger David Källsäter.
Flera spännande samarbeten
Tillsammans med Dagab har Scania exempelvis tagit fram en eldriven 64-tons lastbil för livsmedelstransporter som visas hos Norfrig på Elmia Lastbil. Ett annat samarbete är med Boliden som har resulterat i en helt eldriven lastbil för tunga transporter inom gruvnäringen.
– Det är så som vi jobbar och vi gör det för vi också behöver lära oss mer. Vi är ödmjuka och ärliga med att vi behöver förstå hur kunden ska använda lastbilen. Elektrifieringen är viktig för oss i vår satsning att bli klimatneutrala och vi har samtidigt lärt oss att vi inte bara kan ta fram en produkt. När det gäller elektrifiering måste vi även hjälpa kunden när produkten är ute i drift, säger David Källsäter.
David Källsäter, vd, Scania Sverige.
Det handlar till exempel om att genomföra driftsanalyser för att förstå vilka av kundens transporter och rutter som överhuvudtaget lämpar sig för elektrifiering, men även om mer handfasta produkter som att bistå med rätt laddningsutrustning till rätt lastbil. I enstaka fall har Scania till och med hjälpt till med elinköp för att säkerställa att kunden får grön el till rätt pris.
– Vi känner att vi behöver vara med och hjälpa kunden eftersom det är en så pass stor teknisk förändring. Samtidigt lär vi oss också någonting, vi kan inte heller allting, säger David Källsäter.
Vill underlätta för kunderna
Scania har som målsättning att elfordon ska stå för hälften av försäljningen redan 2030. Ett led i att lyckas med målsättningen är den typen av partnerskap som drivit fram utvecklingen av timmerlastbilen på Elmia Lastbil. Samarbeten som även har bidragit till att mer pengar kan läggas på forskning och utveckling – i dag lägger Scania ungefär hälften av sin globala utvecklingsbudget på elektrifiering.
– Det är ganska häftigt. Dessutom håller vi på att bygga en batterifabrik och ett batterilabb i Södertälje och på den svenska marknaden jobbar vi tillsammans med våra återförsäljare för att sätta upp en snabbladdningsinfrastruktur hos dem, säger han och fortsätter:
– Vi vill visa för kunderna att vi tror på det här och samtidigt underlätta för dem att ta steget.
Viktigt att träffas på Elmia Lastbil
I dag är det batterierna som är det stora hindret för att kunna ta fram eldrivna lastbilar för tunga transporter. Samtidigt går utvecklingen snabbt framåt och David Källsäter säger att målsättning att elfordon ska stå för hälften av försäljningen 2030 är realistisk.
– Vi har redan produkterna för stadsnära trafik, vi har lanserat lastbilar för regionala transporter och vi har prototyper på tunga transporter. Vi kommer dessutom att lansera en eller två nya elprodukter varje år, så vi kommer att göra vår del av det hela. Men för att det här ska fungera måste kunderna ha tillgång till fossilfri el – när den behövs och där den behövs – till stabila och attraktiva priser. För att få ordning på den biten måste vi få hjälp av politiken.
I det sammanhangen lyfter han vikten av att träffas inom branschen på Elmia Lastbil för att dela kunskap och erfarenheter med andra aktörer och kanske även inleda samarbeten.
– Vid stora teknikskiften måste man samarbeta med flera partner i ett ekosystem för att utvecklingen ska kunna gå framåt. Det här gäller inte minst med kunderna, vi måste ha kunderna med oss för att förklara vad som går och inte går att göra, vad som passar just den transporten och vad som inte passar – det är tillsammans som vi lär oss nya saker.
Bildtext: Världens första eldrivna 80 tons timmerlastbil finns att se i Scanias utomhusmonter på Elmia Lastbil.