Omställningen som lastbilsbranschen och åkerinäringen befinner sig i påverkar precis alla aktörer. Allt från lastbilstillverkare och åkerier till drivmedelsbolag, påbyggare och transportköpare. Därför är det viktigare än någonsin att träffas i branschen för att tillsammans möta framtidens utmaningar.
– Elmia Lastbil är en väldigt viktig träffpunkt för oss. Det här är lastbilsmässan för Sverige och för Norden. Det kommer att bli allt viktigare framöver att träffas över företagsgränser för att utbyta information och inleda partnerskap. För när man har så här stora teknikskiften måste man samarbeta i stora ekosystem, det är ingen som sitter inne på alla svar utan vi måste hjälpa varandra, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.
I montern hos Scania Sverige.
Det var tydligt bland de tre stora lastbilstillverkarna på Elmia Lastbil – Scania, Volvo Lastvagnar och Mercedes-Benz – att hållbarhet, elektrifiering och den gröna omställningen är självklarheter för att ta branschen in i framtiden.
– Elmia Lastbil är en smältdegel med politiker, skolungdomar, samarbetspartners bland påbyggare och kunder – alla på ett och samma ställe. Att vara här i fyra dagar motsvarar oändligt många kundbesök för oss och innebär en otrolig effektivitet, säger Bengt-Ove Hedborg, försäljnings- och marknadschef för Mercedes-Benz Trucks i Sverige.
I montern hos Mercedes-Benz Trucks Sverige.
Scania visade exempelvis världens första eldrivna timmerlastbil med en kapacitet på 80 ton, Mercedes-Benz lanserade den nya eldrivna lastbilen eActros med demokörning och Volvo Lastvagnar presenterade sin väg mot en hållbar framtid där bland annat samarbetet med ICA symboliserades genom en tung ellastbil på utomhusområdet.
– Vår strategi för den hållbara resan är att vi ska göra den tillsammans. Våra kunder kan mycket väl investera i en ellastbil redan i dag, men vi behöver göra det tillsammans med dem på ett helt annat sätt än tidigare. För vår del handlar det till exempel om att ha en diskussion med deras kund för att även få med dem på resan. Det är så som vi vill jobba tillsammans, Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige och fortsätter:
– Det är en självklarhet att vara med på Elmia Lastbil. Något annat alternativ finns inte, det är en superbra mässa och trevligt som tusan. Hela branschen är här, säger han.
I montern hos Volvo Lastvagnar Sverige.
Med 321 utställare och 30 874 besökare är det tydligt vilken viktig arena Elmia Lastbil är för att presentera nyheter och göra affärer. Samtidigt är det även en kunskapsarena med ett brett scen- och seminarieprogram där politiker, myndigheter, näringsliv, åkerier och branschorganisationer i år var med och stakade ut framtiden för svensk transport- och åkerinäring.
– Jönköping är den självklara platsen för en mässa som Elmia Lastbil. Vi befinner oss i centrum av ett kritiskt logistiknav för hela Sverige i mitten av våra tre största städer. Den publikfest som vi har upplevt under dessa fyra dagar visar att det finns en enorm kraft hos alla aktörer att tillsammans stärka branschen inför framtidens utmaningar. Att Elmia Lastbil är Sveriges viktigaste transportpolitiska arena bekräftades bland annat av att infrastrukturministern invigde mässan första dagen och valde att komma tillbaka och besöka mässan även på lördagen. Mässans scenprogram var också väldigt välbesökt under veckan, säger Emilott Lantz, mässansvarig för Elmia Lastbil.
Elmia Lastbil är ett samarrangemang mellan Elmia AB och Trailer Magazine. Första mässan arrangerades 1983 och årets mässa var den 20:e i ordningen. Trailer arrangerar den populära tävlingen Nordic Trophy som i år hade cirka 130 tävlande lastbilar.
– Årets Elmia Lastbil blev på många sätt en fullträff. I den stora branschutställningen kunde besökare se senaste nytt inom många områden och även få en bild av det teknikskifte som är på gång. Flera intressanta debatter inför valet understryker mässans betydelse som politisk arena och under finaldagen var det roligt att se att det var så stort intresse för den 42:a upplagan av Nordic Trophy, säger Rutger Andersson, senior editor på Trailer Magazine.
En uppskattad punkt under Elmia Lastbil var de 4 006 besökare från gymnasieskolor och vuxenutbildningar runt om i landet. Bristen på yrkesförare och lastbilsmekaniker är akut i Sverige och inbjudningen var ett led i att öka branschens attraktionskraft. Bland annat fick eleverna träffa influencern och chauffören Angelica Larsson samt vinnaren av yrkes-SM i lastbilsteknik Emil Didriksson.
– Jag tycker att det var extra roligt att se alla transportelever som vi hade bjudit in till mässan. Deras engagemang och nyfikenhet inger hopp om att klara av den kompetensbrist som branschen kämpar med. Även i denna kritiska branschfråga kan Elmia Lastbil fortsatt vara ett viktigt forum, säger Emilott Lantz, mässansvarig för Elmia Lastbil.