Möt Rutger Andersson, Chefredaktör för Trailer Magazine, och hör vad han hade att svara på våra tre snabba frågor inför årets mässa:
1. Efter snart fyra år är det äntligen dags för Elmia Lastbil igen - vad ser du mest fram emot, och vad har du saknat mest under åren utan mässa?
Både jag och Trailers övriga redaktion ser fram emot att möta hela branschen. Det vill säga alla som ställer ut på Elmia Lastbil, men även de åkare och chaufförer som besöker mässan. Och vi ser förstås också fram emot att få arrangera den 42:a upplagan av Nordic Trophy som ju också är en del av Elmia Lastbil.
2. Varför är Elmia Lastbil en viktig mötesplats för dig, ert företag och branschen i stort?
Hela branschen är samlad och visar det bästa man har att erbjuda. Oavsett om ett åkeri har planer på att investera i nya fordon eller nya däck så kan man här få en bra och aktuell bild av det som finns på den svenska marknaden idag. För oss på Trailer är det ett utmärkt tillfälle att fånga alla nyheter som vi vill förmedla till våra läsare.
3. Vilka utmaningar ser du är branschaktuella i dagsläget?
Just nu handlar det om att tackla de höga priserna på drivmedel och prisökningarna på material och detta är kostnader som måste föras vidare till transportköparna. En annan aktuell utmaning är att få rimliga leveranstider på nya fordon.På sikt är det väntade teknikskiftet till elektrifiering en stor utmaning. Jag tycker det känns som om lastbilstillverkarna är väl positionerade i sin del av utmaningen, men är inte lika lugn då det gäller det elnät som krävs till laddinfrastrukturen och tillgången till grön el till rimliga och stabila priser.