Falkenklev Logistik tar ytterligare stora kliv mot en helt utsläppsfri fordonsflotta genom att köpa in 50 batterielektriska lastbilar från Scania. Lastbilarna är utrustade med den senaste tekniken och med svenska batterier anpassade för tunga transporter för optimal prestanda och med ett väldigt lågt klimatavtryck.
Falkenklev Logistik har en ambitiös satsning med ellastbilar, laddparker och solcellspark i södra Sverige. Åkeriets mål är att elektrifiera hela fordonsflottan.
– Vi på Falkenklev Logistik har ambitionen att göra vår fordonsflotta helt elektrifierad och de senaste åren tagit de nödvändiga stegen för att starta upp det arbetet. Nu tar vi ännu ett stort kliv mot en helt elektrifierad flotta. Att valet föll på Scania för dessa fordon var helheten i erbjudandet. Både fordonsprestandan och långa batterigarantier men också tillförlitligheten på fordonen genom de serviceavtal som vi knyter till dem som säkerställer att de fungerar lika smärtfritt när fordonen passerar 10 år och framåt, säger Victor Falkenklev, VD Falkenklev Logistik
Sedan tidigare har Scania levererat till Falkenklevs egna laddbolag Rifil en e-mobilitetslösning och laddutrustning i Arlöv/Malmö och Perstorp samt fem batteridrivna lastbilar. Mer laddutrustning är på gång till Rifils framtida laddparker i Skåne.
– Och nu alltså ytterligare 50 elektriska lastbilar. Det är jätteroligt att vi får det här förtroendet och fördjupar partnerskapet ännu mer tillsammans med Victor Falkenklev och Falkenklev Logistik, säger Håkan Roupé, lastbilssäljare, region Scania Syd.
Johan Uhlin, vd på Scania Sverige:
– Denna affären blir den enskilt största affären för Scania Sverige när det gäller elektriska lastbilar. De visar att vi satsar rätt, med vår satsning på egen batterifabrik i Sverige, på eget batterilaboratorium, med gröna batterier och bra prestanda och med vårt ladderbjudande, säger han.
Fordonen kommer ersätta de fossildrivna lastbilar som Falkenklev Logistik har vid sina anläggningar i Malmö och Helsingborg. De kommer levereras inför Black Friday och mellandagsrean 2025 då paketleveranserna kulminerar för året och kommer att köra på uppdrag av DHL i större delen av Skåne.
–Med en kund som DHL och leverantör som Scania, som också har ambitiösa hållbarhetsmål, blir satsningar som denna möjlig, säger Victor Falkenklev.
Lastbilarna är utrustade med svenska batterier för att klara såväl innerstadsdistribution och regional distribution ute på Skånes landsbygd. Den bil som kommer trafikera längsta sträckan utgår från Malmö men levererar paket och varor på andra sidan Skåne i Simrishamn med omnejd.
Fordonen är utrustade med 416 kWh batterier och är i två och treaxliga utföranden. De kommer främst att användas i ”sista milen” leveranser för paket och styckegods i Skåne.
Med de kommande skärpta utsläppskraven i Europa och en tydlig strategi mot det fossilfria och hållbara anser Falkenklev att tiden är redo att börja ställa om flottan.
– Att få jobba med en så driven och kravställande kund som familjen Falkenklev är otroligt utvecklande för vår organisation inom hållbara lösningar och avancerad försäljning. Dessutom med så många fordon vid driftställena Malmö och Helsingborg kommer vi ta ett rejält kliv när det gäller service och underhåll av elektriska fordon i region syd, säger Olov Petrén, Advanced Sales Region Syd och Väst.
Hans Strömberg, PR & Press, Scania Sverige
Tel: 070 - 088 5352, e-post: hans.stromberg@scania.com