Lastbil 83 blev en stor succé. Det var då den största lastbilsmässan som arrangerats i Sverige och under de fyra dagar som mässan pågick besöktes den av över 27.000 personer. Många av dem tittade på lastbilar ur Scanias GPRT-serie som då hade börjat rulla ut på vägarna och som erbjöds med en V8 på upp till 430 hk.
Volvo F12 Globetrotter var flaggskeppet i en påkostad monter med internationellt snitt. Scania visade första generationen av automatiska växlingssystem, CAG. Och Mercedes ställde ut en tungdragare med en V10 på 500 hk.
I en stor monter i Tipshallen manifesterade Mercedes- Benz en offensiv i Sverige. Bland de chassier som ställdes ut fanns 2644 med en V8 på 435 hk. EPS växlingsrobot erbjöds som option och ett annat tillval var ABS-bromsar.
Scania profilerade sin nya 3-serie som var Truck of the Year och som då hade en V8 på upp till 470 hk. Flera släptillverkare visade nya lösningar på fyraxliga vagnar som medgav en högre lastförmåga inför den höjning till 56 ton som då låg i pipeline.
42.967 besökare totalt varav 21.607 under lördagen innebar två nya prydliga publikrekord. Även under detta år var det mycket fokus på högre bruttovikter och den då nya 56-tonsgränsen bidrog till att det visades en hel del chassier med tridemboggi. Begreppet miljöfordon profilerades också i en del montrar.
Volvo F16 Classic med en motor på 500 hk var ett dragplåster och en av de lastbilar som uppfyllde den Euro 1-norm som var på gång inför kommande årsskifte. Lågemissionsmotorn var nu något som uppmärksammades allt mer. När det gäller chaufförskomfort började luftfjädring slå igenom även inom skogstransporter.
Branschen hade konsoliderats och marknaden var på väg upp efter bottenåret 1993. Årets totalmarknad landade på 2.108 tunga lastbilar. Volvo hade nyligen lanserat första generationens FH och trender på fjärrsidan var skåp med dubbla lastplan och ATP-klassade utrymmen.
Scania visade sin nya 4-serie 1995 och när branschen nu samlades på Elmia var det världspremiär för den T-hytt som väckte en hel del känslor. Många passade på att provsitta den, men längdreglerna bidrog till att dagarna för serietillverkade torpedbilar/nosbilar började bli räknade.
En trend som syntes hos många utställare var att skivbromsen tagit en större andel. Det började också bli allt mer datorkraft i lastbilarna. Stora mängder data användes redan då för en mer exakt bränsleinsprutning som bidrog till reducerade emissioner och lägre bränslenota.
444 utställare visade senaste nytt för en rekordpublik på 45.088 personer. Trailer 20-årsjubilerade och de många besökarna kunde bland annat se Scania R164 med den nya V8:an på 580 hk. Mjuka tjänster som servicepaket och kringtjänster fick ett allt större utrymme hos många utställare.
Mässan gästades av den legendariske handbollstränaren Bengt ”Bengan” Johansson som berättade om ”gurk-burk” och vinnande koncept. Den utgjorde också finalen på utrullningen Volvos nya program. Och via FMS kunde man analysera kördata efter en provtur i Scania.
Lättare byggen och ökade volymer har varit ett ständigt aktuellt ämne och detta år kunde vi se ett ökat inslag av 25.25-meterskombinationer. Euro 3 var nu den gällande miljöklassningen och det pratades en hel del om teknikval inför kommande krav.
Åkerinäringen gick på högvarv när branschen samlades på Elmia. Den första generationen digitala färdskrivare satt nu i alla nya lastbilar och tillsammans med nya krav för Euro 4 hade den bidragit till en köprusch. TV-kändisen Ingvar Oldsberg och krogprofilen Dan Tervaniemi bjöd på en kortvariant av På Spåret.
Mercedes presenterade en ny generation Actros. Scania visade motorer med avancerade XPI-injektorer. Rundvirkesbankar på en hjälpram med containerfästen var en innovation som testades för att lösa bristen på timmerbilsförare, men som inte blev någon storsäljare.
Scanias nya V8 med en effekt på 730 hk var en av mässans publikmagneter. Hos Scania och övriga fordonstillverkare pratades det mycket om bränsleekonomi och miljö. De fordon som ställdes ut visade också att automatiska växlingssystem kommit för att stanna. Peter Johansson och Michael Bäck Band spelade då 30-årsjubilerande Trailer bjöd på underhållning under utställarmiddagen.
Den så kallade ballerinafilmen som premiärvisades under mässdagarna gav en hint av Volvos helt nya generation FH. Volvo FH16 med en effekt på upp till 750 hk var nu märkets flaggskepp. Det pratades också en del om kommande Euro 6-krav.
Frågan om alternativa drivmedel började nu få allt större fokus. Hos Mercedes var det världspremiär av Econic med gasmotor. Frågan om 74 ton och längre fordonskombinationer än 25,25 meter var också heta ämnen under denna mässa.
Mitt på mässans premiärdag avtäcktes Scania Next Generation som kvällen innan visats för 1.200 gäster på ett hållbarhetsseminarium i Paris. Scania valde alltså Elmia Lastbil i Jönköping och Grand Palais i Paris som arenor för årets stora globala premiär i lastbilsvärlden.
En elektrifierad FL, som hade en central plats i Volvos stora inomhusmonter, gav en försmak av den teknikomställning som väntas. Över 400 utställare från 17 länder hade samlats för att visa senaste nytt under en period då hjulen snurrade för fullt. Totalmarknaden för tunga lastbilar landade kring 6.200 för andra året i rad.