– Vi sticker nog ut som det enda svenska järnvägsföretaget i trafik här på mässan, konstaterar vd Tomas Medzech.
Sedan årsskiftet 2022/2023 har BLS Rail gått från 4 till 40 anställda då man numera har utökat uthyrningen av lok till att även själva trafikera Båramopendeln med fast körning.
– Men det är för att visa upp vårt utbud av reservdelar som vi ville finnas med här på Elmia Nordic Rail. Vi ser en kraftig lokförarbrist i Sverige och vi ser även en brist på lok vilket gör att man måste lappa och laga. Men vissa delar får du knappt fatt i längre, säger Peter Alsén, säkerhetschef.
De kallar det för ”kritiska högvärdeskomponenter”, det vill säga reservdelar som är besvärliga att byta ut eller utföra service på. Genom avtal med ett antal europeiska firmor som ”fortfarande besitter kompetens som i vissa fall gått förlorad i Sverige”, kan BLS Rail erbjuda allt ifrån nytillverkning av hjulaxlar och renovering av turbo- och kolvkompressorer till omlindning av generatorer och försäljning av helt nya skruvkompressorer.
– Affärsområdet reservdelar och rådgivning kommer ur vårt eget behov av att hålla våra egna lok rullande och i driftsäkert skick, säger Tomas Medzech.
Mötet med besökare på Elmia Nordic Rail har överträffat förväntan, konstaterar både Tomas och Peter.
– Vi funderade först om det här verkligen skulle ge något, men det har varit ett bra tryck på besökare. Alla stora svenska järnvägsföretag har varit här och vi har även mött en hel del utländska intressenter, säger Peter Alsén.
Han fortsätter:
– Det personliga mötet är viktigt och Elmia Nordic Rail har blivit en mötesplats. Man säljer inte en kompressor på Teams, man måste få mötas öga mot öga.
Bildtext:
Tomas Medzech (tv) och Peter Alsén (th) BLS Rail presenterar lösningar för kritiska reservdelar till både elektriska lok och diesellok.