Nyckeln till att få ut det mesta av den begränsade tiden på en mässa är att sätta upp mål inför besöket. Du kanske på förhand vet vilka utställare som du vill besöka, vilka kontakter du vill återuppta, nya kontakter du vill få eller vilka programpunkter du vill gå på. Prata med dina kollegor, som kanske inte ska besöka mässan, om vad som vore intressant för dem att få information om. Ju mer du planerar ditt besök, desto mer kommer du att få ut.
Allt fler besökare kommer tillsammans med kollegor till en fackmässa, vilket är en fördel då man kan titta på olika produkter och tjänster ur olika synvinklar. Diskutera olika alternativ tillsammans och få en gemensam kunskapsbas. Då blir beslutsprocessen efter mässan mycket snabbare.
Har du nyanställda som snabbt ska komma in i branschen? Ett besök på en fackmässa innebär en unik möjlighet att få en gedigen introduktion och knyta nya nätverk.
Ju mer du vet om vad som kommer att hända på mässan desto lättare har du att planera ditt besök. Titta på vad arrangörerna och utställarna erbjuder i form av seminarier och andra aktiviteter. Fall inte i fällan att tro att du sett och hört allt innan; det finns stora chanser att du kommer att lära dig något nytt.
Under ditt besök kommer du att träffa många intressanta människor och företag. Vissa möten är planerade medan andra är helt spontana, men gemensamt är att de tar tid. Ett oplanerat möte kanske spräcker ditt tidschema och likaså är kan några av de personer du vill träffa vara upptagna när du kommer till deras monter. Ett bra tips är därför att avsätta tillräckligt med tid, både för det planerade och det oplanerade.
En av de stora fördelarna med mässor är att vi som besökare ofta lär oss saker och infallsvinklar som vi aldrig tänkt på tidigare. Ofta finns det nya och innovativa lösningar på våra utmaningar. Så ta dig tid att prata med produktspecialisterna som du normalt sett kanske inte träffar och besök även nystartade företag. Håll dig informerad om vad som händer ute på marknaden, se dig omkring och var beredd att lyssna.
Ha ett öppet sinne för vem du vill prata med. Få ögonkontakt, le och kom ihåg att ett kort samtal med en angelägen utställare kan vara början på en långvarig relation.
Gå igenom de kontakter och den information som du samlat på dig under besöket och fundera på vad du, eller någon annan på ditt företag, kan ha nytta av. Dela med dig av det du upplevt.
Tips från