Additiv tillverkning i fordonsindustrin – Daimler Trucks historia

Additiv tillverkning i fordonsindustrin – Daimler Trucks historia
Daimler Truck, en av världens största tillverkare av lastbilar och bussar, har under de senaste 10 åren använt industriell 3D-utskrift för produktion av serier och reservdelar. Detta hållbara och agila sätt att arbeta, som började som ett projekt, har nu förvandlats till en ny digital affärsmodell integrerad i organisationen.

Idag tillverkas inte bara komponenter additivt hos Daimler Truck. De har istället tagitr steget till att utveckla en ny digital affärsmodell och tjänstevarumärke, "Additive Manufacturing Solutions". för deras externa kunder.

Johannes Mayer är Key Account Manager Additive Manufacturing på Daimler Truck AG. Här förklarar han närmare Daimlers arbete med att professionalisera 3D-Printing och integrera arbetet med additiv tillverkningsteknik i organisationen.

Kan du berätta mer om hur, och varför, Daimler Truck började använda 3D-utskrift för att producera reservdelar och seriekomponenter? 

– Vi startade ett projekt 2015, kallat "Fit For Future", där utvalda medarbetare underöskte ämnet 3D-utskrift ur ett After Sales-perspektiv. Där såg vi att additiv tillverkning kan ha stor inverkan på den framtida leveranskedjan inom Daimler Trucks & Buses. Ledningen gav då min kollega, Ralf Anderhofstadt, förtroendet att projektleda arbetet med 3D-utskrift vidare. Under projektstarten involverades över 40 kollegor från mer än 15 olika team, och vi kunde ganska snart skörda de första lågthängande frukterna. Under 2019 etablerade vi Kompetenscentrum 3D-Printing med fem anställda. Idag har vi integrerat additiv tillverkning i våra serieprocesser, och har 10 kollegor som agila projektledare inom teamet som leds av Ralf Anderhofstadt, chef för Center of Competence 3D-Printing. 2023 var ytterligare en viktig milstople i arbetet då vi etablerade varumärket "Additive Manufacturing Solutions (AMS)", under vilken vi stödjer och ger råd till externa kunder från olika industrier om additiv tillverkning.

Vilka var intitalt de största fördelarna och utmaningarna?

– När vi startade projektet och engagerade specialistavdelningarna behövde vi lägga grunden för rätt tänkesätt kring additiv tillverkning. En betydande utmaning i det arbetet var att identifiera potentiella 3D-printade delar. På Daimler Buses har vi över 320 000 aktiva reservdelar, som vi till en början fick screena manuellt. Detta innebar både en stor möjlighet och en stor utmaning som vi behövde ta oss an. Under delscreeningsprocessen upptäckte vi att många äldre delar bara hade en 2D-ritning eller till och med bara en fysisk del tillgänglig, vilket gjorde genomförbarhetskontroller och implementering via additiv tillverkning mycket svårt. För interiördelar saknades dessutom ytstrukturen i detaljdatan, vilket gjorde additiv tillverkning i originalkvalitet omöjlig. Nyckeln till att övervinna dessa utmaningar var ledningens förtroende, stödet från specialistavdelningarna och den obevekliga beslutsamheten att hitta lösningar för dessa komplexa frågor.

Hur har etableringen av Competence Center 3D-Printing påverkat dina möjligheter att integrera additiv tillverkning i produktionsprocesserna?

– Det var inte enbart införandet av Kompetenscentrum som var grunden till implementerade additiva serieprocesser i vår produktion. Grunden för detta lades i början av 3D-printprojektet, där vi involverade vår Daimlers kvalitets- och processledning från början. Under den påföljande tiden har kvalitets- och processstandarder utvecklats och anpassats till additiv serieproduktion. Däremot påskyndade etableringen av Kompetenscentrum utvecklingen, genom att låta vår kvalitetsingenjör arbeta heltid i samordning med specialistavdelningarna, och däre kunna fokusera på utveckling och integration av standarderna. Idag lever vi denna process dagligen, vilket ger våra kunder betydande fördelar.

Vad anser du att detta har betytt för företaget - och branschen?

– Integrationen av additiv-serieprocessen var en game-changer för oss. Det tillät oss att låsa upp betydande potential inom organisationen. Konkret gör det att vi snabbt kan tillhandahålla reservdelar till våra kunder och förse vår serieproduktion med tillverkade delar på mycket kort tid. Med tydligt definierade processer kunde vi ersätta en seriedel med additiv tillverkning inom fyra veckor på grund av en massiv leveransförsening. Vi delar med oss ​​av vår kunskap, inklusive hur man integrerar en additiv serieprocess i produktionsprocesser, genom workshops. Detta hjälper inte bara Daimler Truck utan även externa företag i olika branscher att dra nytta av fördelarna med denna teknik på kort tid.

Med den här nya tjänsten, vad ser du som den största potentialen för 3D-utskrift i fordonsindustrin framöver?

– Genom att utveckla vår Software as a Service-lösning, Digital Warehouse, förser vi våra kunder med en egenutvecklad mjukvara som gör att de fullt ut kan utnyttja potentialen för additiv tillverkning i sitt företag. Förutom datahantering kan användare av Digital Warehouse få tillgång till programvarustödda tjänster som delscreening, generering och optimering av CAD-data och datavarumärke. Dessutom kan användare snabbt och enkelt få offerter på delar och lägga beställningar via marknadsplatsen. Detta underlättar inte bara ett enkelt inträde i additiv tillverkning utan möjliggör också nätverkande av företagsavdelningar och implementering av decentraliserad produktion.

Vilka typer av partnerskap eller projekt hoppas du kunna utveckla?

– Genom att etablera varumärket Additive Manufacturing Solutions (AMS) siktar vi på att göra vår kunskap och våra tjänster inom additiv tillverkning tillgängliga för våra externa kunder. Som Daimler Trucks & Buses var vi tvungna att investera mycket tid och pengar för att fullt ut utnyttja potentialen med additiv tillverkning. Därför ser vi det som vår plikt att stödja våra branschöverskridande kunder i den digitala transformationen av deras företag, vilket gör det möjligt för dem att snabbt och effektivt implementera additiv tillverkning inom alla affärsområden, särskilt i serie- och reservdelsprocesser.

Ta del av Johannes Mayers föredrag på InnoDex Arena 12 november kl. 13.00-13.20.