”Det personliga mötet är viktigast för oss”

”Det personliga mötet är viktigast för oss”
Riktigt stora coils i riktigt kraftig plåt är deras specialitet. Familjeföretaget HNP Steel Service Center AB i Osby är ett växande stålservicecenter med mjukt hjärta. Till Elmia Subcontractor kommer de för att prata framtida affärer med sina kunder – och bjuda på toscakaka.

– Det är lite kontrast till stålet. Både hårda och mjuka värden, säger Heinz Nilsson och ler.

Han är grundare, ägare och vd för HNP Steel Service Center och startade företaget 1982 med en enda maskin som han körde själv. Idag har han och brodern Pether Nilsson 55 anställda och deras mor, 91 år gammal, kommer fortfarande in på företaget fyra förmiddagar i veckan. Ofta med sin hembakade toscakaka, som hon bakat extra av just för mässdagarna i Jönköping.

– Förra året blev vi nominerade till Gasellföretag och utsågs även till årets företagare i kommunen. Det är ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt, säger Annie Ericsson, säljare.

Slittar band upp till 12 mm

Med eget järnvägsspår precis bakom den 25 000 kvm stora anläggningen i Osby kan HNP ta emot och hantera leveranser av 30-tons coils på ett säkert och effektivt sätt. Till mässgolvet har man tagit med sig två 5-tons-coils med 8 mm plåt.

– Vi slittar band och klipper formatplåt i vår produktion. Att kunna slitta upp till 12 mm är vi ensamma om i Norden. Det är också unikt för oss att vi kan ta riktigt stora rullar, upp till 2000 mm höga, vilket blir mer effektivt i produktionen både för oss och våra kunder. Större rulle ger färre stopp och genererar mindre skrot och spill, säger Annie Ericsson.

Kundvård i fokus på mässan

HNP Steel Service Center är mångårig utställare på Elmia Subcontractor. I år valde man att flytta sin medverkan från D-hallen till A-hallen.

– Det känns som att det är lite högre puls här. Dessutom har vi fler stålservicecenter och branschkollegor omkring oss här i A-hallen vilket gör det lättare för besökare att ha allt samlat, konstaterar Annie.

Och det främsta målet med mässan är att få tillfälle att ta hand om sina kunder på ett lite mer personligt sätt.

– Elmia Subcontractor handlar om kundvård för oss. Här träffas vi och diskuterar framtida affärer, och givetvis kommer det också en och annan ny kontakt för oss. Förr var det mer en fråga om affärer på mässan. Idag lyfter vi den personliga delen. Därför har vi också en stor monter, för att man ska kunna komma hit, sitta ner och umgås, säger Heinz Nilsson.


Bildtext: HNP Steel Service Center är ett privatägt fristående stålservicecenter med säte i Osby. Heinz Nilsson, ägare och vd, tillsammans med Annie Ericsson, säljare.