InnoDex 2024 ger en glimt av framtiden

InnoDex 2024 ger en glimt av framtiden
Under ett par dagar i november flyttar framtiden in på Elmia Subcontractor, i form av årets InnoDex-utställning. Utställningen fokuserar på banbrytande innovationer och nya spännande material, och lösningarna samlas i år under tre olika områden: Smart Mobility, Circularity och Additive Solutions & Advanced Materials.

I över ett decennium har Prof. Dr. Sascha Peters, chef och ägare för Haute Innovations, Berlin, tagit med sig glimtar av framtiden till Elmia Subcontractor. Hållbara och kostnadseffektiva material har länge stått högts upp på tillverkningsindustrins agenda, och utställningens materialinnovationer kan med all säkerhet väcka nyfikenhet och inspiration hos besökarna. Prof. Dr. Sascha Peters berättar:   

— Den största utmaningen för företag inom leverantörsbranschen, just nu, är att ta fram erbjudanden som passar in i begreppet cirkulär ekonomi. Där spelar materiella innovationer en avgörande roll. Till exempel kan användningen av ett monomaterial för ett högkvalitativt tekniskt krav ha en avgörande inverkan på återvinningsbarheten av de använda resurserna. Vi behöver tänka på hela kedjan i tillverkningen.

Futuristiska fordon: elcyklar, drönare och hybridflyg

I utställningen i år återfinns bland andra Pocket Rocket från SOL Motors - en minimalistisk e-motorcykel med elegant design och högteknologisk funktionalitet utöver det vanliga. Som komplement till detta finns också Labfly, en innovation från en Berlin-baserad startup. Det är den första drönaren i Tyskland godkänd för transport av farligt gods över stadsområden. Inom flygresorna presenterar Fraunhofers ACCESS-forskningsprojekt, en turbin designad för att driva framtiden för hybrid-elektrisk flygning - ett spännande steg mot hållbart flyg.

InnoDex 2024 belyser också cirkularitet i flertalet av innovationerna, och här finns utvecklingar som integrerats i den naturliga miljön utan att skada den. En startup i Rotterdam har utvecklat en möbel helt gjord av tång, med hållbara resurser från havet, som visar på hur materialinnovationer kan förändra industrier och skapa nya produkter med låg klimatpåverkan.

Att driva hållbarhet inom tillverkningsindustrin

I årets utställning får besökarna konkret se hur möjligheten att öka integrationen av naturresurser och tekniska biomaterial kan te sig. Sammanslagning av olika material kan vara ett sätt för företag att minska sina CO2-utsläpp. EU-kommissionen har ett ökat fokus på hållbar mobilitet, och investeringar i integrerade material kan komma att ge långsiktiga fördelar. Här kan man bland annat få ta del av en bilinstrumentbräda från Volkswagen, designad med ett unikt rottingbaserat material såväl som en hybridpanel gjord av hampa och stål. Prof. Dr. Sascha Peters förklarar:

— När man tittar på de material som formar framtiden för underleverantörsindustrin, sticker framväxten av tekniska biomaterial ut. En av de mest spännande innovationerna vi visar upp är en hampa/stålhybridpanel från startupen Composite EDGE. Med sina lätta egenskaper och minskade utsläpp är detta material ett utmärkt exempel på hur naturliga fibrer som hampa kan ersätta kol- och glasfibrer, och erbjuder hållbara lösningar för industrin.

Under materialområdet Advanced Materials står ett banbrytande glasmaterial i rampljuset. Materialet är utvecklat för flaskor och är praktiskt taget okrossbart, vilket förbättrar både produktens hållbarhet och tålighet. Innovationen är ett resultat av ett forskningsprojekt från University of Bayreuth, och kommersialiseras nu av Berlin-baserade Soulbottles.

Minnesvärda ögonblick på InnoDex

Prof. Dr Sascha Peters har under sina år på Elmia Subcontractor sett hur flera av utställningens material och innovationer fått nya användningsområden och samarbeten, både nationellt och internationellt. Han minns särskilt ett material som fann en ny marknad, tack vare mässan.

— För mig personligen har mässan inneburit många berikande samtal och möten, främst om materiella innovationer som varit på väg att komma in på marknaden. Ett av mina favoritminnen var 2017 eller 2018, då vi visade en unik superhydrofob ytstruktur utvecklad av Dresdens universitet. Deras teknik, som gjorde att material kunde förbli isfria vid temperaturer så låga som -20°C, fångade senare intresset hos ett svenskt företag som ville använda den i sina vindkraftverk. Detta gränsöverskridande samarbete resulterade i att isfria rotorblad fungerar hela vintern utan systemavstängningar. I mitt tycke är det ett perfekt exempel på hur innovativ teknik kan överbrygga såväl nationers som företags upplevda gränser!