Mät, reducera och balansera ditt CO2-avtryck

Mät, reducera och balansera ditt CO2-avtryck
De vill hjälpa industrin att mäta, minska och balansera sin klimatpåverkan – och att kommunicera hållbarhetsarbetet utan greenwashing. Nystartade United Eco Solutions möter underleverantörerna på Elmia Subcontractor.

Kanske är de underleverantörsmässans yngsta företag, United Eco Solutions, med säte i Jönköping. Men erfarenheten och engagemanget har desto större tyngd:

– Vårt stora ”varför” är det vi brinner för; att göra skillnad på riktigt för människor och för planeten. Vi vill vara en klimatpartner som hjälper företag att mäta sin klimatpåverkan och minska sina utsläpp i den egna värdekedjan. Mätningar som vi kan hjälpa företagen att göra, oavsett bransch, med utgångspunkt i Greenhouse Gas Protocol, säger Emanuel Schmit, hållbarhetsstrateg.

Balansera klimatavtrycket – återplantera regnskog

Det är också viktigt att lyfta blicken utanför den egna värdekedjan. United Eco Solutions grundare, David Eriksson, är född i Demokratiska republiken Kongo (DRK) och har omfattande erfarenhet av både jordbruksutveckling och humanitärt bistånd.

– Oavsett vad vi gör här i Sverige så kommer det inte att gå så bra om regnskogen i DR Kongo försvinner. Därför erbjuder vi möjligheten att balansera sitt klimatavtryck genom att köpa träd som hjälper till att återplantera regnskog och samtidigt skapa hållbara försörjningsmöjligheter för lokalbefolkningen. Våra aktiviteter är snart certifierade hos Gold Standard, säger David.

Han är fast övertygad om att det mest effektiva sättet att bekämpa klimatförändringar och minska fattigdom är att uppmuntra företag från industrialiserade länder att samarbeta på innovativa sätt med den fattiga befolkningen.

Skippa ”fluff” och tala klarspråk

Om du som tillverkande industri har gjort din hemläxa, om du mäter dina koldioxidutsläpp, aktivt minskar din klimatpåverkan och dessutom balanserar den så är det lika viktigt att också kommunicera hållbarhetsarbetet på rätt sätt.
– Allt handlar om trovärdighet och tydlighet. Du måste vara relevant och transparent, dela alla data och tala om både det som går bra och det du inte gör så bra. Våga säga att du inte är framme än, råder Ellen Eriksson, hållbarhetsstrateg och kommunikationschef.

För att undvika greenwashing är det viktigt att tala klarspråk. Inte ”linda in i fluff” och sväva på målet. Ett exempel på misstag som många företag gör är att säga ”vi har hållbarhet i vårt DNA” men sedan inte förklara vad man menar med det.

– Berätta sanningen, våga prata även om det du behöver förbättra. Att våga vara äkta bygger förtroende, säger Ellen Eriksson.

Navigating change together

United Eco Solutions var en av utställarna på Elmia Subcontractors Sustainability Arena. Man medverkade också med Sustainability Talks vid tre tillfällen under mässans gång. Och temat för årets Elmia Subcontractor – Navigating change together – stämmer väl överens med United Eco Solutions sätt att jobba.

– Vi vill samarbeta. Alla som ställer ut här på Sustainability Arena är kollegor, vi bygger ekosystem för förändring tillsammans, säger Emanuel Schmit. 
Samarbetet är också viktigt internt för United Eco Solutions där bland annat PreWoe bidrar med systemstöd för ISO-certifieringar och hållbarhetsrapportering.

Bildtext: ”Hållbarhet är en konkurrensfördel. Det är en viktig insikt som vi vill sprida.” Fr v Ellen Eriksson, David Eriksson och Emanuel Schmit.