12 - 14 nov. 2024

OEM Automatic lockar kunder med kunskap

OEM Automatic lockar kunder med kunskap
Under Elmia Subcontractor 2023 tilldelades OEM Automatic utmärkelsen “Magnet of the year”. De var den utställare som attraherat flest besökande kunder till mässan, i relation till andelen utskickade inbjudningar. Deras proaktiva arbete med att bjuda in kunder gjorde att personalens upplevda kvalité på besöken i montern var mycket hög. Hör OEM Automatics tankar kring värdet av att delta på Elmia Subcontractor och hur förarbetet med värdeskapande kundkommunikation gav effekt direkt.

OEM Automatic AB är ett väletablerat svenskt företag , med huvudkontor i Tranås och säljkontor runtom i landet. De har specialiserat sig på distribution och försäljning av komponenter, system och lösningar för automation, industriell elektronik och maskiner. Företaget består av sex olika produktområden och det är produktområde Maskin som deltar på Elmia Subcontratcor.

Jennifer Sjögren arbetar med Marketing Communication på företaget, och projektleder deras deltagande på olika mässor och event. Hon berättar att Elmia Subcontractor är en prioriterad mässa att delta på för deras del, sett utifrån både kunder och leverantörer.

– Vi brukar delta på Elmia Subcontractor varje år, och har alltid varit mycket nöjda. Mina kollegor som är på plats på mässan upplever att både deras leverantörer och kunder finns under ett tak, vilket bekräftar att det här är rätt forum för oss. Som företag är det en stor investering att delta, och då måste vi som utställare veta att vi deltar på rätt mässa. Och det är ingen tvekan om det i det här fallet! 

Arbetar relationsbyggande och långsiktigt

Jennifer beskriver hur OEM Automatic arbetat brett med att marknadsföra sitt deltagande på Subcontractor gentemot sina kunder.

– Vi har använt oss av många olika kanaler samtidigt, för att attrahera kunderna och påminna dem om mässan och vårt deltagande. Bland annat delar vi material i våra olika sociala kanaler och skickar med puffar och notiser om det i våra nyhetsbrev. Men framför allt är våra säljare en väldigt viktig kanal i arbetet med kunderna. De har mejlat inbjudningslänken direkt till de kunder och företag som de kan se har ett värde av mässan.

Och allt arbete gav resultat. Jennifer utvecklar:

– Mina säljkollegor som bemannade montern tyckte att det var väldigt bra kvalitet på besöken i vår monter under mässan. De upplevde att de kunder de hade bjudit in också dök upp på mässan – vilket gav fina möten och kvalitativa samtal. Produktområde Maskin tar ofta fram kundanpassade produkter, och då är det ypperligt att kunna starta projekt och prata vidare direkt på plats på mässan.

Förutom äran och ett diplom vann OEM Automatric också 10m2 monteryta att använda på Elmia Subcontractor 2024. Företaget har valt att addera det till den monteryta de hade 2023, och expandera sin monter. Jennifer berättar:

– Vi tvekade aldrig att använda priset till att utöka montern! Vi var väldigt nöjda med vår placering och vet att vi har material och nyheter att fylla ytan med.

Medarbetare på OEM automatic samtalar med besökare på mässan Elmia Subcontractor.

 

Kunskap lockar kunder

När företaget arbetat med att bjuda in kunder har de gjort det med en kommunikation som också betonat yrkesexpertis och kunskap om branschen. Jennifer menar att hon ser en tydlig trend bland kunderna, att de uppskattar att ta del av kunskapsartiklar och nyheter. OEM Automatic AB har en kunskapshub på sin webbplats kallat ”Inspo”, där case och nyheter som berör branschen finns för alla att ta del av.

– Vi ser att det här materialet är väldigt uppskattat – människor vill lära sig mer, de är nyfikna av naturen. Och vi som experter på vårt område vill dela med oss av vår kunskap. Kunskap lockar kunder, och stärker trovärdigheten för oss som företag. Jag tror att den inramningen vi haft på vår kundkommunikation – att vi som företag vet vad vi pratar om – bidragit till att locka rätt kunder till mässan för oss.