12 - 14 nov. 2024

Samverkan är vägen framåt

Samverkan är vägen framåt
Aldrig tidigare har omställningar inom tillverkningsindustrin slagit igenom så snabbt som i dag. Och i förändringens tid är det skönt att inte vara ensam. På branschorganisationen FKG, arbetar man långsiktigt för att hålla svenska underleverantörer internationellt konkurrenskraftiga. En nyckel i deras arbete är att visa på styrkan som finns i att vara flera och vinsterna av att dela med sig av goda idéer.

FKG är branschorganisationen för leverantörer till fordonsindustrin och har idag ca 300 medlemsföretag anslutna. Deras uppdrag är att hålla svenska leverantörer internationellt konkurrenskraftiga, bland annat genom lobbying gentemot politiker, myndigheter, media och företag.

Gabriella Virdarson är Communication & Strategy Officer på FKG. Hon beskriver att det idag finns flera utmaningar för underleverantörerna, både på kort och lång sikt – men att dessa också kan ses som stora möjligheter för branschen, så länge infrastrukturen finns på plats. Gabriella utvecklar:

– Omställningen mot den elektriska drivlinan och en mer cirkulär affärsmodell är den största utmaningen som fordonsindustrin någonsin har sett, och den sker just nu. Leverantörerna har historiskt sett varit vana vid att kunden talar om hur det ska vara och vad som händer framåt - men spelplanen håller just nu på att ritas om. Den absolut största utmaningen som hela industrin står inför är dock frågan om el. I Sverige är vi konkurrenskraftiga tack vare vår stora tillgång till grön el, men vi behöver mer. Det är en fråga som vi på FKG lagt stort fokus på i vårt lobbyarbete!

Relevans även i framtiden

Hur ska man då som underleverantör fortsätta att hålla sig konkurrenskraftig och relevant även i framtiden? Gabriella Virdarson lyfter ett par exempel på insatser som företagen behöver ta i beaktning, eller förändra, för att fortsätta kunna vara en del av marknaden även framgent. Gabriella förklarar:

– Först och främst bör man ha en större tekniköppenhet, då förbränningsmotorn inte kommer fortsätta stå för de största marknadsandelarna. Här kan man med fördel tänka ett steg längre. Vad händer när man helt tar bort förbränningsmotorn ur fordonet? Vilka funktioner och egenskaper blir annorlunda då? Frunken, det främre bagageutrymmet, och klimatsystemet kan till exempel öppna möjligheter för nya innovationer, men även lättare material i fordonen är högst relevant att utforska.

Förenkling och standardisering

Engergikris, CSRD-rapportering och pandemi – den senaste tiden har bjudit på många nyheter och utmaningar för tillverkningsindustrin att ta hänsyn till. FKG ser att det läggs stora krav på de enskilda leverantörerna gällande olika lagstiftningar och regler. Gabriella berättar:

– Att kunna koordinera sig bland potentiella och kommande lagstiftningar, främst på hållbarhetsområdet, är väldigt utmanande just nu. Ett företag kan också behöva hantera att olika kunder har olika krav och rapporteringsmetoder. Hos oss på FKG är det prioriterat att se över hur detta skulle kunna förenklas med förslagsvis en vedertagen metod eller standard.

FKG fokuserar just nu på Mervärde, då de ser att detta kommer spela en viktig roll framåt. Med den stenhårda konkurrens från globala aktörer som rullas ut runt om i världen kommer OEMer i vår närhet behöva sänka priserna, vilket betyder att leverantörerna också behöver sänka priserna. 

– Företagen brottas med den ekvationen att behålla affären, men också gärna gå med mer vinst – vilket är svårt med cost reductsions när en genomsnittsartikel är 85% materialkostnader, 10% förädlingsvärde och 5%, menar Gabriella. Då får man i stället se över delar i processen som går att effektivisera och/eller skapa mer värde i. Detta är så klart knepigt ur många aspekter, men vi har flera framåtlutade leverantörer som har gått i bräschen för denna typ av arbete. Vår ambition är nu att kunna rulla ut det tankesättet bredare och har därför satt ihop en gruppering inom FKG där vi diskuterar dessa utmaningar och möjligheter, med förhoppning på att kunna lansera ett förslag på upplägg.

Tillsammans är vi starkare

När det kommer till att lösa utmaningar och skapa konkurrens- och innovationskraft så finns det enligt FKG och Gabriella inget recept som är lika bra som samverkan.

– Att dela funderingar, idéer, utmaningar och inspiration med varandra gör oss starkare! Det är det som gör mässor som Elmia Subcontractor till sådan otroligt viktig mötesplats. Det är väldigt smidigt att ha möjlighet att träffa så många egna leverantörer och kunder på samma plats. Jag tycker att det borde vara en självskriven punkt i alla svenska leverantörers kalendrar varje år, och inte bara för svensk konkurrenskraft, utan också för att vi som individer får ladda våra egna batterier. Vi på FKG kommer i vanlig ordning vara på plats, och jag talar av egen erfarenhet när jag säger att om det hade varit jag och min energi som hade agerat laddstolpe till bilen på vägen hem, så hade den kunnat köra 17 varv runt jordklotet – utan problem - jag ser redan fram emot november!

Fakta om FKG:

FKG är branschorganisationen för leverantörerna till fordonsindustrin med ca 300 medlemsföretag. De jobbar på daglig basis med att hålla svenska leverantörer internationellt konkurrenskraftiga, bland annat genom lobbying gentemot politiker, myndigheter, media och företag, kompetensutveckling och att skapa mötesplatser för sina medlemmar.