Case 1: CAD-konfiguratorer och e-handeln – för att kund ska våga göra mer själv
Case 2: CAD-konfiguratorer på hemsidan – snabbare offert till återförsäljare och slutkund
Rollco avlastar sälj och orderkonstruktion med CAD-konfigurationer i e-handeln — så att kunden både kan och vågar göra mer själv vid offert och order.
Många av Rollcos produkter kan anpassas enligt kundens önskemål. Traditionellt har detta varit svårt och krävt mycket interna resurser för att säkerställa att regelverk för konfigurering och måttanpassning ska följas. Med regelstyrda CAD-konfigurationer och e-handeln kan plötsligt kund göra konfigurering och måttanpassning själv av komplexa produkter utan att det kan bli fel, vilket sparar både tid och minskar mängden fel internt.
Med hjälp av flertalet interaktiva och visuella CAD-konfigurationer på webbsidan har Rollco både effektiviserat sina säljprocesser, möjliggjort att kund kan få en bättre förståelse för vad som är möjligt. Dessutom kan kunden själv ladda hem exakta CAD-filer samt begära offerter. Rollco:s webbsida är inte längre bara text och bild utan blir en interaktiv katalog och handelsplats där produkter kan väljas, konfigureras och en offertförfrågan byggas upp av kund eller säljare. Säljare och experter finns så klart alltid tillgängliga för kund. Tack vare att kund gör mer av jobbet själv får säljare och experter mer resurser över att lägga på de riktigt kluriga
utmaningarna. När offert / orderläggning kan göras automatiskt tillsammans med CAD öppnar det dessutom upp för stora möjligheter till fortsatt automation av interna processer. Allt för att ha en modern verksamhet som är automatiserad men också flexibel utan att man förlorar kontroll och kvalité.
SkyMaker AB levererar sin molntjänst DynaMaker för visuell konfigurering och CAD-automation för att avlasta sälj och orderkonstruktion hos Furhoffs. Med CAD-konfiguratorer publikt på hemsidan kan kunden, återförsäljare och säljare själv göra en anpassning av önskad produkt och direkt begära offert.
Furhoffs produkter säljs i regel alltid måttbeställt och anpassat för att passa exakt i kundens miljö. Detta kräver flexibilitet, avancerade regelverk för vad som är tillåtet samt att kund får en tydlig återkoppling vad de fått offert på. Traditionellt har kund alltid mailat in sin beställning vilket leder till mycket jobb och långa ledtid för sälj och
orderkonstruktion att konfigurera och ta fram ritningsunderlag för en offert. Nu har Furhoffs lanserat en rad olika CAD-konfiguratorer direkt på hemsidan som gör att kunder och återförsäljare själv göra en regel-guidad anpassning av sin produkt
När kund och återförsäljare gör mer av jobbet själv frigör det upp tid för både sälj och orderkonstruktion. Detta leder till mer tid för planerade insatser inom sälj, marknadsföring och produktförbättring som annars kanske inte hade hunnits
med. När tydliga tekniska underlag för offert kommer ut automatiskt, som exempelvis offertritning eller 3D BIM-filer, så minskar väntetiden på att kund ska få sin offert. Trygghet med vad man faktiskt har beställt ökar också med tydliga ritningar, vilket kan leda till högre andel som beställer.
AB Furhoffs Rostfria, tillverkare av rostfri inredning och legotillverkning från Skövde.